Ministern nobbar Stambanan

Ta Trafikverket i örat så att Stambanan trots allt upprustas, kräver Näringslivets transportråd. Infrastrukturministern Anna Johansson säger nej.

Blir som det är. Infrastrukturministern är inte beredd att köra över Trafikverket och säkra pengar till Stambanan.

Blir som det är. Infrastrukturministern är inte beredd att köra över Trafikverket och säkra pengar till Stambanan.

Foto: Andreas Wälitalo

Boden2014-12-19 11:42

Däremot ska en snabbutredning visa hur Trafikverket kan återta kontrollen över järnvägsunderhållet. Det berättade infrastrukturministern Anna Johansson på fredagen.

Hur övergången kan gå till redovisas i mars nästa år. I december ska slutrapporten lämnas där ett totalgrepp tagits över hur underhållet skötts och hur det ska fungera i framtiden. Den senare utredningen satte förra regeringen igång.

Frågan är inte bara vem som sitter i regeringen när utredningarna är klara utan hur långt den regeringen kommer att gå.

Kommer staten att sköta allt underhåll och sparka ut entreprenörerna?

– Visste vi det skulle vi inte utreda. Om utredningen visar att det mest kostnadseffektiva och mest effektiva för underhållet är att göra så, då är vi beredda att titta på det, säger Anna Johansson. Visar utredningen däremot att man bör göra på annat sätt så är det vad regeringen går vidare med, tillägger hon.

Högaktuellt är det stopp Trafikverket satt för fortsatt upprustning av Stambanan, delen Boden-Bastuträsk. Motivet är att nya regeringens budget, med mer pengar till underhåll, föll.

Länsstyrelsens kommunikationsdirektör Bo-Erik Ekblom ställer sig frågande eftersom redan den förra regeringen sjösatte upprustningen av Stambanan.

Norrtåg, med persontransporter Luleå-Umeå, tillhör de som sinkas. Framöver består sänkt hastighet på sträckan, och att tåg då kommer i otakt och får vänta på varandra.

Luleås kommunalråd Niklas Nordström har kritiserat stoppet med motivering att det sinkar exportindustrier som drar in pengar till Sverige.

Nu blandar sig Näringslivets transportråd, med tunga industrier, in i bilden. Därifrån ställs kravet att omfördelning görs så att underhållsåtgärder kan fullföljas.

Nu går det ju bakåt, resonerar rådet.

"Det är stora exportvärden som riskeras med det bristande underhållet. Eftersom exportindustrin är en hörnpelare i samhällsekonomin riskeras därmed en betydelsefull del av välståndsbyggandet. De nu aviserade neddragningarna av Trafikverket läggs ovanpå det faktum att under perioden 2014-2025 koncentreras underhållsåtgärderna av Trafikverket till storstadsområden och större stråk", skriver rådet.

Kravet är att regeringen "undersöker möjligheten till omfördelning av anslagsmedel i Trafikverkets budget for 2015". Planerade åtgärder bör utföras.

Ministern säger nej.

– En omprioritering betyder att andra åtgärder inte blir genomförda, svarar Anna Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om