Miljonsmäll hotar för åkeri

Vägarbetet mellan Edefors och Vuollerim slutade med en intern tvist inom Vägverket.
En tvist som kan medföra en ekonomisk smäll i miljonklassen för Jokkmokks lastbilscentral.
Tvisten handlar om överlaster i samband med vägbygget i somras.

BODEN2006-03-24 06:30
Sommarens vägbyggen längs väg 97 mellan Edefors och Vuollerim utmynnade i en intern tvist inom Vägverket.<br>Vägverket produktion utförde jobbet på uppdrag av Vägverket region norr. Vägverket produktion anlitade i sin tur Jokkmokks lastbilscentral som underentreprenör för transport av grusmaterial.<br>När slutnotan skulle behandlas krävde Vägverket region norr 930.000 kronor av Vägverket produktion. Vägverket region norr menade att lastbilarna kört med för tung last, i snitt 1,6 ton för mycket per lass, och krävde ett vite på 500 kronor per ton.<br>När Vägverket produktion skickade sin faktura för utfört jobb till Vägverket region norr fördes samtal om att kvitta ford-ran mot vitesbeloppet.<br>Krävs på pengar<br>I slutänden kan det bli så att Vägverket produktion kräver Jokkmokks lastbilscentral på pengar, alltså närmare en miljon kronor.<br>I kontraktet har Vägverket region norr lagt fast vikter för ekipagen. Hur mycket lastbilarna får lasta beror bland annat på fordonens registreringsvikt, axel-avstånd med mera. <br>I fordonsregistret står vad lastbilen väger men vid registreringen kan den ha varit utrustad med exempelvis fästen för en plog. På sommaren plockas dessa bort och fordonet blir då lättare och får alltså lasta mer, enligt Jokkmokks lastbilscentral.<br>500 kronor per ton<br>&nbsp;? Vi som beställare vill markera att vi inte tolererar att det körs med överlaster. Vägverket produktion ville slutreglera vägobjektet men vi har enligt villkoren i kontraktet rätt att ta ut vite med 500 kronor per ton i överlast. I det här fallet har vi sett att det förekommit överlast, säger Tomas Ölvebring, avdelningschef vid Vägverket region norr.<br>Är det vanligt att det lastas för mycket på fordonen i samband med vägarbeten?<br>&nbsp;? Det hoppas jag inte att det är. Vi är väldigt mån om att inte köra med överlast och jag hoppas det här är en engångsföreteelse, säger Tomas Ölvebring som inte tycker det handlar om en tvist.<br>Ola Engström, arbetschef vid Vägverket produktion, säger att det är tveksamt om entreprenören begått något lagbrott.<br>&nbsp;? Det är svårt att säga hur mycket överlast det varit. Det är det som vi tvistar om, säger Ola Engström och fortsätter:<br>&nbsp;? Om vi måste betala vite så måste vi kräva vite av Jokkmokks lastbilscentral eftersom de utfört transporterna. <br>Alf Andersson, VD vid Jokkmokks lastbilscentral, säger att ingen verkar ha klart för sig vad som gäller.<br>Han menar att företaget hållit sig inom lagens råmärken och att det blir en ekonomisk smäll för lastbilscentralen om de måste ersätta Vägverket för överlast.<br>&nbsp;? Vi har inte tagit ställning till hur vi ska ställa oss till ett ersättningskrav, säger Alf Andersson.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om