25 miljoner till infrastruktursatsning i Boden

Bodens kommun får 25 miljoner kronor till gång- och cykelvägar, busshållplatser, säkra passager och laddplatser för elcyklar i anslutning till det nya industriområdet. Pengarna kommer från Region Norrbotten och Europeiska regionala utvecklingsfonden.

Här i Norra Svartbyn planeras Boden industrial park.

Här i Norra Svartbyn planeras Boden industrial park.

Foto: Mats Engfors/Fotographic

Boden2023-04-14 10:58

Vi har tidigare berättat om det omstridda förslaget, att regionen planerade gå in med 14 miljoner kronor till infrastrukturprojektet vid Boden industrial park. Moderaten Linda Frohm hade invändningar, men majoriteten drev igenom medfinansieringen. Nu är det även klart att Europeiska regionala utvecklingsfonden, Eruf, går in med drygt elva miljoner kronor. Kommunen står själv för tre miljoner kronor i projektet, som fått namnet Grön omställning. 

Pengarna ska användas till att anlägga en cykelväg från Resecentrum till Bodens nya industriområde, samt mellan södra och norra Svartbyn, laddplatser för elcyklar, säkra passager i plan längs väg 605 och busshållplatser vid både Svartbyleden och väg 605. Finansieringen ska också täcka en stor kampanj riktad till kommuninvånarna om hållbart resande. 

Detta är den största externa projektfinansieringen som Bodens kommun någonsin fått och det är första gången sedan 2012 som kommunen får medel från Eruf för ett eget projekt. 

– Vi är oerhört glada och tacksamma över de medel som Regionen och Europeiska regionala utvecklingsfonden nu bidrar med. Det är ett fantastiskt bidrag i den pågående samhällsomställning här i Boden, säger Ellinor Isaksson Larsson, samhällsbyggnadsstrateg, Bodens kommun.

Bodens kommun har planlagt ett 550 hektar stort industriområde som en del i den gröna samhällsomställningen. Här förbereder H2 Green Steel för etableringen av världens första storskaliga gröna stålverk, Europas största vätgasanläggning intill ytor med fler industrisatsningar. 

Huvudvägen till industriområdet finansierar Bodens kommun själv, den kommer bli omkring fem kilometer lång och ansluta från 97:an via väg 605. Mats Berg, som är näringslivschef med ansvar för samhällsomställningen vid Bodens kommun har tidigare uppgett att den beräknade kostnaden för huvudvägen förväntas bli uppåt 200 miljoner kronor. 

Tillståndsprocesserna kring Bodens nya industriområde är komplicerade. I slutet av mars meddelade mark- och miljödomstolen att den avvisade respektive avslog de överklaganden som inkommit mot detaljplanen för industriområdet, vilket innebär att den antas. Men fortfarande återstår ytterligare miljötillstånd som måste godkännas innan det nya stålverket kan börja byggas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!