Mer gods fraktas på Malmbanan

Efter nyår startar ytterligare en godsrutt Narvik-Oslo via Malmbanan. Antalet tåg ökar då från 10 till 15 per vecka.

Foto: Håkan Zerpe
MER TRAFIK. Genom en ny godslinje Narvik-Oslo via Malmbanan ökar trafiken på ett redan belastat spåravsnitt.

Foto: Håkan Zerpe MER TRAFIK. Genom en ny godslinje Narvik-Oslo via Malmbanan ökar trafiken på ett redan belastat spåravsnitt.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2010-12-02 06:00
Transportföretaget Schenker och Cargolink AS står bakom den nya linjen. I dag finns en sedan fler år etablerad godstrad mellan Narvik och Oslo, Arctic Rail Express som körs av Green Cargo/Cargonet.För tillfället går tio turer i veckan tur och retur Oslo-Narvik. Från nyår utökas antalet avgångar per vecka till 15. Även för de nya befraktarna gäller att dagligvaror av olika slag dras norrut och fisk tas andra vägen.Ersätter långtradare
Enligt NRK Nordland kommer nya linjen att ersätta 12.500 långtradare på E 6.-  Det innebär 500 turer om året och vi ska då transportera 25.000 containrar, säger Erling Sæther, vice administrativ direktör i Schenker AS, till NRK.Narvik betydelse ökar som omlastningsstation för varor som ska skickas vidare i Nordnorge och för fiskfrakter till övriga Europa.När godslinjen startar börjar det bli trångt på Malmbanan.28 timmar
-  Vi klarar den här ökningen av ordinarie godstrafik på kort sikt, säger Thor Brækkan, banchef på Ofotbanen, norska delen av Malmbanan. På sikt är det viktigast för oss att få alla mötesstationer förlängda så att de kan ta emot de längre tågen.Godslinjen är en av Europas längsta med sina 2.000 kilometer. Körtiden mellan de två ändpunktern är 27-28 timmar.-  Så snabbt lär man inte kunna köra med bil, understryker Erling Sæther.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!