Medelålders män shoppar mest

I dag handlar de flesta mellan 16-74 år något på nätet, ibland eller ofta. Och den största gruppen som näthandlar är medelålders män.

VÄXANDE MARKNAD. Från en trevande start har e-handeln utvecklats till en näring att räkna med.

VÄXANDE MARKNAD. Från en trevande start har e-handeln utvecklats till en näring att räkna med.

Foto: Claudio Bresciani/Scanpix

Boden2013-01-24 06:00

När SCB, Statistiska centralbyrån, gjorde sin senaste mätning under en ettårsperiod, visade det sig att det i dag blivit vanligare att äldre handlar på internet.

Fyra av tio, eller 40 procent av pensionärerna mellan 65 och 74 år internethandlade under perioden.Dessutom visar undersökningen att männen handlar mer än kvinnorna.

76 procent av männen jämfört med 72 procent av kvinnorna handlade via internet under perioden.

Nio av tio
Den åldersgrupp som i högst utsträckning e-handlade är i åldrarna mellan 25 och 34 år. Där nio av tio handlade via nätet.

Och vad handlar man då? Undersökningen visar att det svenskarna köper mest på nätet är resor eller biljetter för evenemang.

Men även kläder och sportartiklar. Det är dessutom en varugrupp som har ökat stadigt.

Fyra av tio handlade kläder eller sportartiklar under den uppmätta perioden.

Omkring 14 procent av befolkningen har ännu aldrig beställt någon vara eller tjänst över internet.

E-handelns utveckling i Sverige 2003-2012 i miljarder kronor:

2003: 4,9

2004: 6,8

2005: 9,0

2006: 14,3

2007: 17,7

2008: 20,4

2009: 22,1

2010: 25,0

2011: 27,7

2012: 31,3

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om