Mitt på torsdagen hade stora salen i Hildursborg förvandlats till ett dansställe, inget vanligt utan här var det välövade elever som visade sina konster. Namnet på föreställningen var "räkna med dans". Något som går att syfta på flera sätt, den här gången var det matematik som var blandad med dansen.
- Det här ingår i ett skapande projekt som är rikstäckande. Det är tredje året vi har det i Boden, tidigare har vi haft storband, jazz och samtal om texter, berättar Thomas Öhrn, rektor vid den kommunala musikskolan och den som varit samordnare.
Röd tråd
Själva föreställningen var uppbackad av en orkester från musikskolan, men fokus var på elever från årskurs fem som kom från alla grundskolor i Boden. De hade under drygt två månader haft hjälp av danspedagoger för att skolorna skulle kunna göra sitt unika framträdande. Meningen var också att ha en röd tråd som kunde kopplas ihop med matematik. Något som visade sig igår. Det var allt från att klappa på knäna ett antal gånger till att stå ring och räkna med något som emellanåt utmynnade i ett hopp, en snurr eller liknande.
Utan tvekan var fantasin stor, men glädjen var nog ännu större.
- Det här är ett sätt att koppla samman glädje och dans med musik. Det är också bra att kunna föra in kultur i skolan på ett annat sätt, säger Thomas Öhrn.
Lära med kroppen
Det här var nytt för Boden, men det har funnits i andra delar av landet.
- Jag hoppas lärarna tar till sig det här. Att kunna lära med kroppen och inte bara med knoppen, säger Stig Nilsson, mattematikutvecklare för grundskolan i Boden.
Det var nästan fullt på läktaren under föreställningen, som bestod av framförallt elever och lärare. Något som också gav lite pirr i magen hos en del som uppträdde.
- Jag var lite nervös, säger Ida Lindkvist från Mårängsskolan i Sävast.
Hon och klasskompisen Hanna Wall tycker att dansprojektet varit väldigt roligt, men kopplingen med matte var inte helt självklar, enligt tjejerna. Och när de får frågan om vilket som var bättre, dans eller matte så säger de i mun på varandra.
- Dans.
Ett svar som var att räkna med.