Marknadsföringen är en uppförsbacke för alla uppfinnare

När produkten är klar börjar det tuffaste. Marknadsföring. Saknas kapital kan uppfinningen hamna i byrålådan.Bosse Lindgren, Idéakuten, känner igen Roland Larssons problem.

Boden2014-10-02 13:00

Bosse Lindgren, tidigare ägare av Skifix, är i dag bland annat knuten till Idéakuten/Svenska Uppfinnareföreningen. Han rekommenderar Roland Larsson att gå med i Idéakuten i Boden.

– Vi har ett tält med nya uppfinningar som vi använder på marknader. Folk kommer in och tittar. Då säger alltid någon att "jag kanske kan sälja den där". Roland Larsson måste visa upp sin produkt, kanske vid Uppfinnarföreningens mässa.

Almi ger bara bidrag till framtagningen av en produkt. Inte till marknadsföring.

– Där jobbar vi i föreningen med länsstyrelsen, Almi och andra med att få pengar till det vi kallar vita zonen, marknadsföring. Det måste komma pengar till detta.

Innovatörerna underskattar mestadels kostnader och priser. Man får enligt Bosse Lindgren räkna med tio gånger prototypkostnaden för att få ut produkten på marknaden.

Han räknar bakåt:

– Om den prissätts till 300 kronor i butiken är du nere på 240 kronor utan moms. Sedan ska den resande som säljer in den ha 15 procent och butiken 50 procents marginal. Nu återstår 100 kronor och uppfinnaren ska då ha tillverkat produkten och vill även tjäna något på den där hundralappen. Man kan räkna med fyra gånger tillverkningskostnaden som pris i butik.

Bosse Lindgren lovar att ta kontakt med Roland Larsson som han känner till.

– Jag försöker hjälpa alla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!