Många slutför inte utbildningen

Endast 56 procent av eleverna på Björknäsgymnasiet slutför sin utbildning inom fyra år. Det framgår av Skolverkets inspektion. Men den kommunala skolan i Boden får gott betyg inom flera andra områden.

NÖJDA. Från vänster Åke Eltoft (m), ordförande i näringslivsstyrelsen, Pia Elmgren, gymnasiechef, Anita Hedberg, vuxenutbildningen, Karina Pettersson Hedman, förvaltningschef, Bertil Sundström, för- och grundskolechef och Rigmor Åström (m), nämndsordförande.

NÖJDA. Från vänster Åke Eltoft (m), ordförande i näringslivsstyrelsen, Pia Elmgren, gymnasiechef, Anita Hedberg, vuxenutbildningen, Karina Pettersson Hedman, förvaltningschef, Bertil Sundström, för- och grundskolechef och Rigmor Åström (m), nämndsordförande.

Foto:

BODEN2008-09-30 06:00
Skolverkets granskning har pågått från februari till maj i år. Det Skolverket anser vara brister måste åtgärdas inom tre månader. - Bristerna är kopplade till lagar och förordningar. Sedan finns ett antal förbättringsområden som vi måste jobba vidare med, säger Karina Pettersson Hedman, chef för barn- och utbildningsförvaltningen. De elever som inom fyra år slutför sin gymnasieutbildning har minskat. Under 2007 var siffran endast 56 procent. Det är en försämring med 13 procent jämfört med siffran för 2006. Siffran för hela riket var under förra året 76 procent. Karina Pettersson Hedman påpekar att andelen gymnasielever som slutför utbildningen inom fyra år har varit lägre än riksgenomsnittet under ett antal år. - Eleverna plockar inte ut sina slutbetyg för att kunna läsa upp olika ämnen inom vuxenutbildningen. Satt i system
Hon ser vissa bekymmer med att detta är satt i system. - Det är en sak om eleverna har motivationen att söka till vuxenutbildningen. Men jag har sett många fall där elever fallit mellan stolarna. De har tänkt söka, men gör det inte. - Jag tror det här är en kultur som finns på skolan, som är svår att bryta, säger gymnasiechef Pia Elmgren. En åtgärd som redan inletts är att följa upp elever som inte slutför gymnasiet och dessutom öka medvetenheten om vilket ansvar eleverna tar på sig om de inte tar ut sitt slutbetyg. Bättre betyg
Grundskolorna i Boden har ett bättre betygsresultat i jämförelse med riksgenomsnittet. Barn- och utbildningsnämndens ordförande Rigmor Åström (m) konstaterar att den kommunala skolan hävdar sig väl och att det framgår av Skolverkets granskning. Vuxenutbildningen får bland annat beröm för sin goda kvalitet och sitt breda utbud. - Vi har fått veta att vi kan bli bättre på att marknadsföra oss gentemot allmänheten, speciellt gentemot dem som saknar grundskolekompetens, säger Åke Eltoft (m). Han är ordförande i näringslivsstyrelsen som har vuxenutbildningen under sitt ansvarsområde. Hårt språkbruk
I övrigt konstaterar Skolverket att eleverna inom kommunens grundskolor har högre betyg i jämförelse med riket, men resultatet har försämrats jämfört med föregående år. Flickorna når betydligt högre resultat än pojkarna. På några skolor har det också framkommit att kränkningar och hårt språkbruk är vanligt. Karina Pettersson Hedman är i det stora hela mycket nöjd med det resultat granskningen visar. - Visst finns det brister men de är inte så stora att vi inte kan åtgärda dem, trots allt annat vi ska genomföra nu.

Skolverkets granskning

Skolverket har talat med mellan 600 och 700 personer inom skolan, personal, elever och politiker. Det är första gången en sådan här omfattande inspektion sker av Bodens skol- och förskoleverksamhet. Kommunen får beröm inom flera områden och Skolverket anser att kommunen har en tydlig ambition att ge alla barn och elever en likvärdig omsorg och utbildning. Bristområden som lyfts fram är bland annat:

Kommunen genomför inte en systematisk uppföljning och utvärdering av kunskapsresultaten i samtliga ämnen i årskurs 5 och 9 och inte heller i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan. Kommunen har inte sett till att samtliga skolor och verksamheter har upprättat likabehandlingsplaner som måste finnas enligt lag, mot diskriminering och annan kränkande behandling. Studiehandledning på modersmålet anordnas inte för elever som behöver det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om