Som vi tidigare berättat vill Trafikverket minska antalet trafikledningscentraler för järnväg i landet. Åtta ska bli fyra. Gävle tar enligt förslaget över all styrning i Norrland. Boden och Ånge läggs ner.
En översiktlig granskning av remissvaren gällande antal centraler visar att tveksamheten på många håll är stor, främst i de nordliga länen. Men även söderut finns skepsis, exempelvis Hallsbergs kommun, Regionförbundet Örebro och landstinget där. Dessa vill ha sex ledningscentraler där Boden behålls.
Av de tvivlande nämner en del Malmbanan som stötesten om fyra centraler tar över. Bo Rytting, chef för Operativ Planering vid LKAB Malmtrafik AB, skriver:
"Trafikledarna ska kunna infrastrukturen och de speciella förutsättningar som gäller på Malmbanan. Det gäller mötesplatser, topografi, signalpositioner, kraftmatning, trafik i stark kyla samt kunskap för CATO (system för trafikstyrning och förarstöd, Kurirens anm.) och körning med tunga malmtåg."
Saco-S Trafikledning, Seko och ST Trafikverket tycker att det är egendomligt att utredningen inte hittat ett enda argument för lokalisering på fler än fyra orter. Branschföreningen Tågoperatörerna anser att man kan ha en nationell trafikledning, men att säkerhetsskäl talar för fler geografiska enheter.
Från remissinstanserna i storstadsområdena är tongångarna positiva. Och naturligtvis Gävle som föreslås som den nordligaste trafikledningscentralen. Länsstyrelsen Stockholm anser att förslaget har övervägande positiv effekt på regionens trafikledning och leveransförmåga till medborgare och näringsliv. I Gävle framhåller kommunen att byggbar mark och planeringsberedskap finns för utbyggnad i anslutning till befintlig trafikledningscentral.