Många döda på länets vägar i år

Statistiken för trafikolyckor i Sverige ligger på rekordlåga siffror efter första halvan av året. Men i Norrbotten har antalet svåra skador fördubblats jämfört med samma period förra året, och antalet dödsolyckor tredubblats. Nu väntar dessutom den traditionellt sett mest olycksdrabbade månaden.

Mötesolyckor dödliga. I fredags omkom en man efter att en bil kommit över på fel sida om vägen på E4. Enligt Per-Mats Öberg på Trafikverket arbetar man nu för att införa mötesfri väg efter hela E4 i länet och väg 97, men för resten av länets vägar kan det fortsatt dröja länge.

Mötesolyckor dödliga. I fredags omkom en man efter att en bil kommit över på fel sida om vägen på E4. Enligt Per-Mats Öberg på Trafikverket arbetar man nu för att införa mötesfri väg efter hela E4 i länet och väg 97, men för resten av länets vägar kan det fortsatt dröja länge.

Foto: Maria Ekman

Boden2013-07-31 06:00

Under helgen omkom en 20-årig kvinna på väg 97 mellan Boden och Luleå, och i fredags omkom ännu en man efter att en bil kommit över på fel sida av vägen på E4 söder om Haparanda. Dessa olyckor är inte inräknade i statistiken för årets första halva, som visar att bara storlänen Skåne och Västra Götaland har haft fler dödsolyckor än Norrbotten så här långt.

– Det är så pass små siffror så det kan lätt bli slumpartade svängningar när olyckor väl händer, säger Per-Mats Öberg, ställföreträdande regionchef på Trafikverket. Men alla som omkommer i trafiken är ett misslyckande, och vi ska analysera statistiken och kolla på vilken typ av olyckor det handlar om.

Långa avstånd och gles trafik

Enligt Per-Mats Öberg finns det några faktorer som utmärker Norrbotten från övriga Sverige, som till exempel lite äldre fordon, längre avstånd mellan orterna och glesare trafik som bjuder in till högre hastigheter.

– Du möter inte så många bilar mellan Gällivare och Överkalix till exempel, så då blir det lätt att man gasar på lite extra. När det dessutom är bättre väglag på sommaren blir man ofta ännu mer oförsiktig, och speciellt augusti brukar vara den värsta månaden, säger han.

Högtrafikerade sträckor prioriteras

Ett av Trafikverkets främsta arbeten för att leva upp till Nollvisionen är att införa mötesfria vägar och mitträcken, då mötesolyckor ökar risken för dödsfall markant. Det är på gång till hela E4:an och förhoppningar finns om att fortsätta arbetet som påbörjats efter 97:an. Men det kan dröja länge innan resten av länets vägar utrustas med den lyxen.

– Det är ett kostsamt arbete, och de vägar som prioriteras är de med minst 4000 fordon per dygn. Och i Norrbotten är det bara 97:an och E4:an som kommer upp i de siffrorna, säger Per-Mats Öberg.

Här har det skett flest dödsolyckor i trafiken i år:

Västra Götalands län (ca 726.000 personbilar):

Dödsolyckor – 2013: 18, 2012: 16

Svårt skadade – 2013: 155, 2012: 160

Skånes län (ca 587.000 personbilar):

Dödsolyckor – 2013: 17, 2012: 8

Svårt skadade – 2013: 137, 2012: 209

Norrbottens län (ca 136.000 personbilar):

Dödsolyckor – 2013: 10, 2012: 3

Svårt skadade – 2013: 46, 2012: 28

Stockholms län (ca 829.000 personbilar):

Dödsolyckor – 2013: 8, 2012: 16

Svårt skadade – 2013: 289, 2012: 357

Hallands län (ca 157.000 personbilar):

Dödsolyckor – 2013: 7, 2012: 4

Svårt skadade – 2013: 58, 2012: 73

Hela landet (ca 4,4 miljoner personbilar):

Dödsolyckor – 2013: 118, 2012: 117

Svårt skadade – 2013: 1245, 2012: 1444

Samtliga siffor gäller för perioden januari – juni

Källa: Transportstyrelsen och Trafikanalys

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om