Malm kan tas till norsk hamn på Ishavsbanan

Ett alternativ för malmfrakt från Tornedalen är ny järnväg Kolari-Skibotn. Det anser man från Storfjords kommun.

Boden2009-07-06 06:00
Banan skulle bli 310 kilometer lång och kosta 25 miljarder norska kronor. 50 kilometer ska gå på norsk mark, resten på finsk. Detta enligt en rapport som presenterades i veckan om Ishavsbanan.Förhoppningen är förstås att gruvbolaget Northland Resources nappar på projektet. Från nordnorsk sida anser man att en isfri hamn med stor kapacitet behövs vid full drift i "Nya Malmfälten" i Tornedalen .-  Gruvbolaget är beroende av god lönsamhet. För att uppnå detta bör malmen fraktas med stora fartyg på 250.000-300.000 ton. Hamnarna i Bottenviken och Östersjön kan inte ta emot så stora båtar, säger i ett pressmeddelande kommunstyrelsens ordförande Hanne Braathen i Storfjord kommun där Skibotn ligger.Från Nordnorge borde olje- och fiskeprodukter kunna nå ut till både EU och Östeuropa/Ryssland via Ishavsbanan, tillägger hon. Tre norska och tre finska kommuner står bakom rapporten jämte Tornedalsrådet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om