Ronald Johansson driver Gulf i Harads. I samband med snöröjning fick han sina bränslepumpar nedmejade av en plogbil. Påkörningen resulterade i att en kontopump, två kassapumpar och en kontopelare blev tilltyglade och sattes ur funktion.
Ronald Johansson förlorade pengar på minskad bränsleförsäljning. Nu har han under drygt sex veckor haft igång två kassapumpar och fått reparerat kontopelaren. Det enda som nu fattats är en kontopump. Den dömdes ut efter krocken med plogbilen.
– Nu vill mest troligt försäkringsbolaget som är Trygg Hansa ha en massa pengar för att sätta dit en ny pump.
– Jag har ingen aning vad den kostar. Försäkringsbolaget har tagit in en konsult som ska värdera den gamla pumpen som är över 20 år gammal. Det är väl inget värde på den skulle jag konstatera, säger Ronald Johansson.
Vad kostar en ny likvärdig pump?– Jag skulle tro runt 230 000 kronor med montering och allt. Som jag förstod så ville handläggare på Trygg Hansa att jag stod för allt.
Ronald och plogbilsföretaget är nämligen båda försäkrade hos Trygg Hansa.
– Försäkringen är förhandlad fram centralt via Svensk Bensinhandel. Nu går inte skadan på min försäkring utan plogbilsföretaget, men visst hade det varit lättare om vi inte haft samma försäkringsbolag.
Johansson tycker det är fel att han ska behöva betala en så stor summa för att få en kontopump igen.
– I mitt fall så räknar försäkringsbolaget med att jag får en förbättring med en ny pump och ska tjäna på det. Men hade pumpen aldrig blivit påkörd så hade jag inte behövt byta ut den.
Vad händer nu?– Jag ska överklaga försäkringsbolagets beslut och har kopplat in Svensk bensinhandels jurist på ärendet. Det är en organisation för alla bensinhandlare i Sverige.
Avsaknaden av en kontopump har Ronald Johansson fått kompensera genom att förlänga öppettiderna. I dag jobbar tre anställda och han själv på macken.
– Det blir ju en fördyring med öppettiderna. Jag har också själv ibland fått stiga upp på nätterna för att folk varit utan bränsle och öppna macken.