Dimmlich har själv pratat med ägaren Ronald Johansson om försäkringsbolagets Trygg Hansas inställning i ärendet. Han är besviken. I dag står Ronald Johansson fortfarande fem månader efter påkörningen utan fungerande kontantpump på Gulf-macken i Harads. Den gamla trasiga pumpen står och lutar på samma ställe.
– Det enda försäkringsbolaget lovat stå för är monteringen av en ny pump och bortforslingen av den gamla pumpen. Får jag en förbättring det vill säga ny pump får jag betala för den, säger Johansson.
Det spelar ingen roll att det var plogbilsföraren som vållade skadan genom påkörningen av kontantpumpen.
– Hade det varit i Norge så hade den som vållat skadan fått stå för resten som försäkringen inte täcker. Så fungerar det inte i Sverige. De har en egen försäkringslag alla försäkringsbolag, säger Johansson.
Han säger att det för egen del bara är att lägga ned pumpköpet. Johansson betalar full premie på sin försäkring för pumpar och cisterner.
– Jag måste få en premiesänkning när min pump inte är värd något. Jag vill att de ska komma hit och förhandla så jag får ett avslut på det här, säger Johansson.
Mackägaren i Harads är medlem i Svensk Bensinhandel.
– Det är jättetråkigt att mackägaren hamnat i kläm här. Givetvis hade det varit bättre om det varit olika två försäkringsbolag där en part fått ta kostnaden på slutet. Men oavsett vilket bolag som plogbilsföretaget så är sannolikheten stor att även det bolaget inte betala något mer för pumpen. Givetvis överklagar vi om vår medlem vill det, men det är då på ansvarsförsäkringen man skulle avkräva ett större belopp.
– Vi tittar också på en praktisk lösning för att komma tillrätta med mackägarens situation för driftstoppet på kontantpumpen är ju ett problem. När det gäller den biten är det bättre att mackägaren uttalar sig än vi, säger Dimmlich.