Norrbotten
Olycksstatistiken som riksorganisationen SMC, Sveriges Motorcyklister, tagit fram visar att var femte motorcyklist som skadas allvarligt i trafiken i Sverige varje år har kraschat på löst grus. I snitt en motorcyklist per år dör i olycka där lösgrus på asfalterad väg förekommit.
– Det är framför allt i korsningar och kurvor som det kan vara farligt på grund av att bilarna föser undan gruset åt sidorna. Och sedan kan det vara skuggiga skogspartier och att man kör med solen i ansiktet som gör att man inte upptäcker gruset. Det är ett ögonblicksverk när man går omkull med hojen, säger Kristina Hillar, Boden, mångårig medlem och tidigare ordförande för SMC Norrbotten.
Kristina Hillar har själv kört motorcykel i tio år. Hon har varit nära att köra omkull på grund av lösgrus en gång. Det inträffade i Lillpite på en plats där skogen skuggade vägen.
När gruset sopas bort under våren så är det de stora vägarna som prioriteras. Motorcyklisterna har bra koll på vilka platser där det gäller att vara extra försiktig.
– Brännbergskorsningen är en omtalad plats som vi åker ut till varje år för att kolla att det verkligen är sopat, berättar Kristina Hillar.
SMC brukar vara i kontakt med Vägverket inför den traditionsenliga 1:a maj-rundan och be om att vägarna ska sopas på den aktuella körsträckan. Enligt Kristina Hillar så brukar deras önskemål hörsammas men det händer att medlemmarna själva åker ut med piassavakvastar för att sopa bort grus på speciellt utsatta ställen.
Ett annat problem för motorcyklisterna är så kallade potthål som uppstår i vägbanan varje år på grund av tjälen. Vissa är så stora att hela hjulbredden får plats och vilket kan leda till obehagliga följder.
– Eftersom vi bara har två hjul så blir det så mycket mer kännbart än för en bilist som klarar av att ett hjul går ner i hålet. Det är en sådan sak man alltid måste tänka på när man är ute och kör, säger Kristina Hillar.
Enligt statistiken från SMC så inträffar 51,7 procent av de 600 lösgrusolyckorna under månaderna mars-maj. Kristina Hillar menar att det finns fler faktorer än lösgrus som påverkar statistiken.
– I början på säsongen är man ringrostig samtidig som man är ivrig på att få köra. Det är ingen bra kombination.
När inträffar din premiärtur?
– Så fort asfalten är torr på landsvägen här i byn, och det brukar vara i mitten av april, och sedan kör jag till i mitten av oktober.