Löfte om banbygge vid valvinst 2010
Vad var det vi sade? Socialdemokraterna och miljöpartiet suckar kollektivt. Kristina Zakrisson (s) ger vallöfte om Norrbotniabana vid valvinst 2010. Peter Eriksson (mp) tvivlar på att näringslivet kan räkna hem en järnvägsinvestering.
- Du kan väl förvåna mig genom att säga att det satsas pengar på Norrbotniabanan, säger hon litet galghumoristiskt innan hon vet exakt vad Banverkets reviderade plan innebär.
Annars känns inte nyheten som en sensation, tycker hon.
- Nuvarande regeringen flaggade ju redan innan valet att man inte var intresserad. Banverket avvaktade med att fundera vidare på banan. Men Banverket regionalt har ju jobbat på bra med projektet.
Konstig logik från Banverket
Resonemanget från Banverket att ta hand om dagens trafik godkänner hon inte.
- Tar man bara hand om den blir det aldrig någon morgondagens. Och den trafik vi har här uppe är dessutom gårdagens. Det går naturligtvis att satsa både på utbyggnad av Citybanan i Stockholm och en Norrbotniabana.
Men då behövs pengar från regeringen?
- Vår regering hade satt spaden i jorden 2010. När vi är tillbaka efter vinst i valet då ska banan tillbaka på banan igen, lovar Kristina Zakrisson. Varje satsad krona ger tillbaka 1,45. Därför är det en förlustaffär att inte satsa.
Peter Eriksson är starkt kritisk.
- Tyvärr blir det som jag varnat för: Att en borgerlig regering skulle stoppa banan.
Vad är grunden till det som du kallar regeringens passivitet i järnvägsfrågor?
- De vill bygga motorvägar runt Stockholm. Allt prat om att de vill satsa på klimatfrågor höll inte länge. De största utsläppen i Sverige sker i trafiken. Om vi ska minska dessa måste trafik föras över på järnvägarna.
Expansion i länet bromsas
Ett Norrbotten på gång kommer av sig när banan stoppas, tror han vidare.
- Mindre investeringar och färre nya jobb blir följden. Norrbotniabanan skulle ju stärka konkurrenskraften i Norrbotten och Västerbotten.
Hur skulle ni ha prioriterat om ni suttit vid makten? Hade ni stoppat motorvägssatsningarna i Stockholm, trots de stora problemen där?
- Norra länken för tio miljarder kronor skulle inte ha kommit med. Vi har visat att man kan få ordning i trafiken i Stockholm via trängselavgifter.
Han tvivlar på privata investeringar för att få igång bygget.
- Det är fråga om långsiktiga och stora investeringar som ska fungera i kanske 100 år. Bara staten kan ta sådant. Företagen tänker endast fem-tio år framåt vid investeringar. På så kort tid kan de inte få tillbaka pengar på ett banbygge.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!