LKAB:s tunga tåg är försenade

Ett viktigt projekt som LKAB vill börja driva är försenat. Det gäller malmtåg med tio procents överlast, vilket kan ge stora besparingar.

Försenas. LKAB:s projekt med mer malm i varje vagn försenas. Två viadukter på södra omloppet, den del av Malmbanan som skulle bli provsträcka, kan möjligen inte hålla måttet.

Försenas. LKAB:s projekt med mer malm i varje vagn försenas. Två viadukter på södra omloppet, den del av Malmbanan som skulle bli provsträcka, kan möjligen inte hålla måttet.

Foto: Håkan Zerpe

BODEN2015-02-16 18:13

Tanken är att malmvagnarna ska ta tio procent mer malm än de 100 ton som nu bärs fram. Anledningen till förseningen är att två broar på södra omloppet, Avabäcken och Svartbäcken, möjligen inte riktigt håller måttet för tyngre tåg än de som körs normalt. LKAB står klara och inväntar besked från Trafikverket som ansvarar för bana och broar.

Ett tungt tåg per dygn ska köras under ett år. Ursprungliga planen var att starta i höstas, men nämnda broar har gjort att tidsplanen försenats.

– Vi tror jättemycket på det här. Om detta fungerar kan vi med rätt små medel öka lastvikterna med tio procent och för oss innebär det stora pengar, säger Anders Björnström, VD för LKAB Malmtrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!