En rapport har kommit som belyser hur Norrtåg klarat de första åren sedan starten 2010. Allt var nytt då: Operatör, signalsystem, personal, fordon och verkstäder.
Allt detta medförde en tid av suckar och jämmer. En relativt stabil trafik uppnåddes först våren 2013, enligt rapporten. Den har gjorts av en fristående konsult på uppdrag av Norrtåg efter krav från Trafikverket. Rapporten ska till regeringen.
Sammantaget pekar resenärskurvorna åt rätt håll för Norrtåg och operatören Botniatåg. Fyra av de sex linjerna visar bra siffror, inte minst Örnsköldsvik-Umeå.
Luleå-Umeå halkar efter.
– Den har varit otroligt drabbad på olika sätt. Senast av neddragningen av hastigheten Boden-Bastuträsk, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg. Däremot ökade resandet innan neddragningen.
Finns risk att resenärerna "tappar bort" förbindelsen?
– Nej, det tror jag inte. Om en resmöjlighet finns som är attraktiv hittar man tillbaka. För oss är det bara att gilla läget och rida ut stormen.
Vinterproblemen har tacklats under senaste åren av ett 100-punktersprogram. Vintern för två år sedan hade Norrtåg klent med fordon.
– Men inte i vintras. Där handlade det bland annat om kyla i Norrbotten som tvingade oss att ställa in tåg av säkerhetsskäl.
Verkstadskapaciteten har ökat. Nu körs verkstaden i Umeå i princip dygnet runt och avvisningskapaciteten har förbättrats. Och hjulsvarvningen, tidigare i Mellansverige och som görs regelbundet, genomförs i dag lokalt.