Ledningen försökte mörka nedläggning

Ledningen på Green cargo tänkte sparka all växlings-personal i Boden i smyg.
Enligt fackordföranden Leif Blomkvist var det inte meningen att de skulle få veta någonting.
? Det var någon som läckte deras planer. Nu finns det inget nedläggningshot kvar, säger han.

BODEN2004-01-26 06:30
Det var i fredags som Leif Blomkvist åkte till Luleå för att träffa ledningen och Bengt Fors, chef för Green cargos godsproduktion.<br>Anledningen till detta var att växlingspersonalen hotade med att gå ut strejk eftersom ledningen hade planer på att lägga ner verksamheten.<br>Hemliga planer<br>Någon strejk blev det inte och efter förhandlingarna var Leif Blomkvist nöjd. Nedläggningshotet finns inte kvar och personalen i Boden kan andas.<br>Det hade dock kunnat slutat illa. Egentligen var ledningens planer hemliga, men någon läckte informationen vidare.<br> ? De hade långt gångna planer, ledningen skulle träffas på måndagen och diskutera vår framtid. Bengt Fors sade till mig under fredagsmötet att han inte hade räknat med att vi visste vad de höll på med. Vi blev räddade i sista sekunden, säger Leif Blom-kvist.<br>Han fortsätter:<br> ? Det var tur att någon läckte.<br>Ingen växling i Boden<br>Ledningens hemliga förslag var att godstågen till Haparanda och Luleå ska gå raka spåret, utan växling i Boden. <br>I dag finns 19 anställda i Boden. I Luleå finns 26 anställda på bangården. Banverket satsade 1993 100 miljoner kronor på att bygga ut bangården i Boden och underlätta för godstågen. <br> ? Det hade varit en miss om de hade flyttat arbetet till Luleå. Deras bangård är alldeles för omodern och det hade kostat flertalet miljoner kronor.<br>Mindre arbete i Luleå<br>Enligt Leif Blomkvist har arbetet minskat markant i Luleå. Han säger att det beror på två saker: Inexas konkurs och att de flyttade containerhanteringen till Gammelstad.<br> ? Jag tycker de försökte flytta arbetet till Luleå på ett fult sätt.<br>Green cargo ska spara drygt 100 miljoner kronor i hela landet. Leif Blomkvist är medveten om att Boden kommer drabbas av vardagsrationaliseringar.<br> ? Det ska sägas att ingen sitter säkert, vi kanske blir tvungna att gå ner i tid i Boden. I dagsläget har vi ju bemanning dygnet runt.<br>Har du förtroende för ledningen?<br> ? Jag vill inte svara på den frågan.<br>Möte på torsdag<br>Vad händer nu?<br> ? Vi ska träffa ledningen på torsdag och då ska vi sätta oss ner och diskutera godstrafiken i Norrbotten. Alla kort ska vara öppna, ingenting ska mörkas.<br>Hur länge tar det innan ni har kommit fram till en lösning?<br> ? Det ska gå snabbt det här. Inom två?tre veckor ska allt vara klart, säger Leif Blomkvist.<br>Norrbottens-Kuriren har för-sökt nå Bengt Fors. Dock utan resultat.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om