Det är Stipendiestiftelsen Företagsam skola som delat ut tre stipendier på 50 000 kronor i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland för utvecklings- och förändringsarbete på gymnasium, grundskola, fritidshem och förskola.
– Det som belönats är ett företagsamt och entreprenöriellt initiativ eller en idé som på något sätt bidrar till att tänka nytt/annorlunda i skolan och som gett avtryck i elevernas lärande och personliga utveckling, säger Susanne Hedlund Nilsson, programsamordnare och lokal processledare på Teknikcollege.
Hon undervisar också i entreprenörskap och gymnasiearbete på teknikprogrammet. För tio år sedan introducerade hon och en dåvarande kollega arbete med ämnesövergripande projekt och i dag bedrivs såväl små som stora projekt för att stimulera till en innovativ och kreativ inlärningssituation vilket i sin tur stärker elevernas entreprenöriella förmågor.
– Ett av mina projekt i svenska är en stor teaterföreställning för teknikprogrammets tvåor.Det största projektet som bedrivs hos oss är vårt UF-projekt som sträcker sig över ett år i tredje klass.
Sedan 2012 har eleverna på Teknikprogrammet drivit UF-företag och skolans elever har vunnit många priser i olika kategorier genom åren. Susanne har prisats som årets lärare 2015 i Norrbotten och hennes arbetslag blev årets arbetslag på SM i Ung Företagsamhet där även Bodens kommun utnämndes till årets UF-kommun.Teknikprogrammets arbetslag vann även Teknikcollege Samverkanspris 2018.
– När vi startade UF-företag på teknikprogrammet var den allmänna uppfattningen bland lärare och dåvarande skolledningen att det inte var möjligt att driva UF på teknikprogrammet. Det kunde bara göras på Handelsprogrammet. Jag och min kollega såg då möjligheten att göra det obligatoriskt på teknikprogrammet genom att Teknikcolleges möjlighet till 300 extra poäng.
Idag ser skolledningen fördelarna med UF-verksamheten vilket resulterat i att även andra program har inspirerats och bedriver UF-verksamhet.
– Det känns väldigt roligt.Som stipendievinnare får jag möjlighet att utveckla vårt samarbete på Björknäsgymnasiet ytterligare. Jag hoppas också kunna upprätta samverkansprojekt mellan grundskola och gymnasiet som resulterar i framtida projekt.