Långa rader med vackra veteraner

Här låg Ahlgrens bilar i lä.
Norrbottensrallyt bjöd på bilgodis av sällan skådat slag.
Det vattnades i munnen på alla veteranbilsälskare.

BODEN2006-06-19 06:00
46 fordon stod i en lång kö vid Militärhistoriska museets gård på lördagen. Lastbilar, motorcyklar, bussar och förstås personbilar, alla av veteranbils­karaktär, fanns på plats för att delta i det två dagar långa rallyt.
På lördagen kördes en slinga Gemträsk-Niemisel-Gunnarsbyn-Sörbyn medan söndagen ägnades vidare framfart från Sörbyn via Ljuså och tillbaka till Boden.
Man behövde inte vara värsta bilentusiasten för att bländas av det som visades upp. Här fanns hur mycket som helst av ögon- och öronfägnad i form av en Ford Anglia, en Citroën-padda, förstås en PV 444 och en Amazon, en norskägd A-Ford jämte en rad av öppna sportbilar och glänsande Amerikaåk av olika typer.

Långt ifrån full gas
Tro nu inte att det var full gas och bredsladdar som gällde längs banan.
- Man tävlar i frågor och uppgifter som körprov, hur mycket man kan om hobbyn. Och allmänbildande frågor där alla kan svara. Kanske den som åker med inte är så intresserad av fordon. Och barnen har en egen klass, sade Timo Vuortio, PR-man inom Norrbottenssektionen av Norrlands Motorhistoriker som arrangerade tävlingen.
- Bilarna bedöms inte. Det görs på utställningar. Här gäller kunskaperna.
Kent Engström, Smedsbyn, stoltserade med en De Soto Airflow från 1936. Kärran var första bilen som vindtunneltestades för att få lågt luftmotstånd. Han besiktigade in bilen i veckan efter fyra års arbete.
- En speciell bil, berättade han. Den har frihjul, överväxel, servobromsar, höj- och sänkbar ratt. Den var långt före sin tid.
Som vanligt i dessa sammanhang var De Soton, köpt på annons från Linköping, i mycket dåligt skick.
- Värst var alla delar som saknades. Bilen tillverkades i bara 5.000 exemplar och då är det svårt att få tag i delar.

Bäst att inte räkna
De som har delarna är inte datamänniskor som använder internet, förklarade Kent Engström.
- Det blir till att skriva brev, söka sig fram och använda de kontakter man har. Hur mycket pengar jag lagt ner? Nja, jag har inte räknat. Men den kan bli en bra pensionsförsäkring när den tiden kommer, sade han spjuveraktigt.
Narvikingarna Svein Perander och Jörn Mathiesen hade fraktat sin Ford modell A på släpvagn till Boden.
- Vi har sådant här också i Norge, men är nyfikna på hur det går till i Sverige, motiverade Svein Perander närvaron i Boden.
Jörn Mathiesen inflikade:
- Och det är mycket trevliga människor som vi möter här, folk som vi träffat tidigare i Norge i liknande sammanhang.
Fakta
Slutreslutat, allmän klass:
1. Lennart Forsgren, Abborrträsk, 33 poäng.
2. Timo Vuortio, Vitå, 31 poäng.
3. Christer Nyström, Hortlax, 31 poäng.

MC-klassen:
1. Lennart Eriksson, Bälinge, 26 poäng.
2. Hans Nordmark, Boden, 21 poäng.
3. Jörn Mathiesen, Narvik, 19 poäng.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om