BDX är ansvarig för lagningen på Trafikverkets uppdrag. Vi skrev i somras om väg 757 mot Sörbyn när man svängt av från väg 356. Då syntes djupa sprickor och knölar egentligen längs hela sträckan med bättre och sämre vägpartier.
– Man har sett över en sträcka från vägskälet i Gunnarsbyn och genom Sörbyn. Men sedan tog tydligen materialet slut för de slutade strax i kurvan i Sundsnäs. Där har man tagit det sämsta på tio meter men de värsta sträckorna är kvar, säger Rolf Svanberg.
Han tycker det är bedrövligt, för lappningen av hålen är inget att hurra för.
– Man har tydligen grävt bort två stycken stora stenar. Sedan har man fyllt med lite grus men det var en nivåskillnad på 4-5 centimeter. Nivåskillnaden har de inte fixat än, säger Rolf Svanberg.
Det besked han fick när han ringde Trafikverket var att man inte har några pengar.
– Vad ska då inte varje resa som BDX gör kosta. Det är två man i en lastbil med spadar som man går ut och skottar igen några hål. Sedan när det regnar så blåser allting bort. Här har man varit minst ett tiotal gånger, säger Rolf Svanberg.
Han för sin kamp för en bättre väg genom att skriva i sina sociala medier.
– Jag är inte upplärd på vägarbete men har sunt förnuft som bilförare. Det kan inte vara rätt att man håller på så här och rent tjänstefel. Det är vi som satsar pengar via skattemedel till åtgärderna.
Enligt Fredrik Olofsson, enhetschef för vägunderhåll Norrbotten så vet han inte exakt ut besöket gått till.
– Det kan finnas en anledning till varför asfalten tog slut och man inte hade tillräckligt för att fylla igen alla hål. Tjälen kan trycka upp stenar som legat under vägkroppen och då måste de tas bort och groparna fyllas igen. Sedan packar man hålen med grus och kanske får komma tillbaka senare för att lägga igen hålet med asfalt, säger Olofsson.
– I baskontrakten som BDX har är det mycket lappa och laga och oproportionerligt dyrt i förhållande till vad man får. Men tyvärr är det pengar vi har i dag med den här typen av kontrakt. Om vi ska fixa hela vägen så den blir nybyggnadsstandard och det är flera miljoner kronor. Då måste man antingen inte bara plocka stenblock utan även skifta ut material för vägen är uppbyggd på ett dåligt sätt eller den har blivit nedbruten genom år av slitage, säger Olofsson.