Kunderna flyr Boden

Handeln i Boden går trögt. Siffrorna för 2004 visar att den minskat med 180 miljoner kronor.
? Det måste hända någonting nu och inte om två till tre år, säger ordförande för Svensk handel i Boden, Annelie Hansson.
Klicka här för att delta i debatten om handeln i Boden.

BODEN2006-01-26 06:30
Sedan 1995 har handeln i Boden dalat sakta men säkert. Siffror från Handelns utredningsinstitut visar att 2003 tappade handeln i Boden 150 miljoner kronor, 2004 ökade raset till 180 miljoner kronor. Det är sällanvaruhandeln, kläder, skor, vitvaror och hemelektronik som är de stora förlorarna. Dagligvaruhandeln, maten, är fortsatt stark.<BR><BR><STRONG>Priser inte lika avgörande</STRONG><BR>Ordförande för Svensk handel i Boden tillika ägare till Hanssons kafé, Annelie Hansson säger att Svensk handel i våras lät genomföra en marknads-undersökning för att få reda orsakerna. 100 personer svarade på frågorna.<BR> ? Folk efterlyste bättre utbud och tillgänglighet. Ungdomarna ville ha fler ungdomsaffärer och de äldre bättre öppettider, men även de hade synpunkter på utbudet. Priser var inte lika relevant, säger hon.<BR>De svarande fick även uppge hur ofta de åkte till Luleå för att handla. 70 procent av de arbetande svarade att de åkte en till fyra gånger per månad. Lika ofta åkte 75 procent av de studerande och 80 procent av pensionärerna. Till Storheden åkte 76 procent av de arbetande, 96 procent av de studerande och 75 procent av pensionärerna fyra gånger per månad. Tilläggas bör att de förlorade miljonerna inte enbart går åt till handel i andra städer utan även till internet, postorder och utlandsresor, bland annat.<BR>Handlarna för hela tiden resonemang om hur de ska göra för att ta tillbaka de förlorade miljonerna. Annelie Hansson säger att det totala utbudet kan inte den enskilde handlaren rå på.<BR> ? Det vi efterfrågat är en stor dragare för visst finns det lokaler. Delvis så är det fastighets-ägarnas ansvar att se till att de kommer hit, säger hon och tillägger att styrelsen för Svensk handel i Boden samtidigt för en dialog med näringslivsförvaltningen om att någonting måste hända. Det måste ske nu och inte om två till tre år.<BR><BR><STRONG>Förlängda öppettider</STRONG><BR>Handlarna har tagit till sig av marknadsundersökningen, exempelvis jobbar de för att vara mer tillgängliga med förlängda öppettider på lördagar. De jobbar även mer med aktiviteter så som tjejkvällar och annat. Kommer det folk med nya affärsidéer får de genast hjälp med kontakter och lokaler.<BR>Samlad annonsering<BR> ? För 2006 har vi en plan för att aktivt stärka helghandeln genom samlad annonsering. Vi vill stärka bilden av Boden som köpstad, visa att utbudet finns, säger hon.<BR>Till skillnad från fastighets-ägaren Roland Wikstén anser Annelie Hansson dock att det fortfarande går att få de stora butikskedjorna till Boden trots Ikeas etablering i Haparanda.<BR> ? Det gäller att visa att vi har lokaler och att vi gjort ett tapp på 180 miljoner kronor. Det finns köpkraft, men just nu rinner pengarna genom fingrarna på oss, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om