Kritik mot skrotning av malmvagnar
LKAB byter successivt ut sina gamla malmvagnar. Branschföreträdare fruktar skrotning av vagnarna. Man tror att företaget inte vill sälja vagnarna av konkurrensskäl. Första 200 vagnarna ska i alla fall skrotas, uppger LKAB.
Behov av vagnar finns i Europa. Bland annat har ett franskt företag gett sig tillkänna. Gruvan i Kirkenes, som ska starta om, ville också ha vagnar. Nu rustas deras gamla vagnar upp i stället på grund av vagnbristen. Också Northland Resources i Tornedalen kan vilja köpa malmvagnar framgent.Uppgifterna om vad en begagnad vagn är värd varierar. Halva nypriset, enligt en åsikt. Det skulle innebära cirka 500.000 kronor för en vagn, beräknat på att LKAB:s inköp av 680 nya vagnar går på 800 miljoner kronor, enligt vad företaget självt uppgett.En annan branschman tror att LKAB skulle kunna få ut mindre, kanske dubbla skrotvärdet. Den lägre beräkningen ger vid handen att om 500 vagnar är i skick för försäljning borde LKAB kunna få ut minst 60 miljoner kronor. 30 miljoner med än vid skrotning.- Ska LKAB verkligen kasta iväg så mycket pengar? Men när LKAB tjänar så mycket som man gör idag är väl det här fickpengar för dem, säger källan syrligt.- UAD-vagnarna har underhållits kontinuerligt av LKAB och är i olika stadier av förslitning. De flesta kan dock rustas till ett mycket gott bruksskick för att fungera väl under ytterligare tiotals år. Vagnarna är utprovade under många år och de fungerar bra här uppe i vårt klimat.Göran Heikkilä är ny VD för LKAB:s dotterbolag Malmtrafik AB som sköter transporterna av malm.- Vi ställer av alla dåliga vagnar och skrotar dessa när vi inte längre behöver dem. I första skedet ska vi skrota 200 vagnar, vilket finns beslut om. De här 200 första är i för dåligt skick att ta ut på marknaden.Kan ni tänka er att sälja senare?- Det kan jag inte svara på. Men just nu säljer vi inga vagnar. Vi vet inte heller det framtida behovet. Vi lät ju bygga nya kopior av de gamla som hade 25 tons axellast mot de nyaste 30 ton som nu byggs. - Samtidigt försöker vi öka kapaciteten i gruvan. Och var allt det där möts vet vi inte riktigt ännu. Som det är nu kommer en del av de gamla vagnarna att finnas kvar.Vad säger du om kritiken att LKAB inte vill sälja av konkurrensskäl?- Nja, de kan säkert uppfatta saken så. Men för tillfället säljer vi i alla fall inga vagnar. När det gäller skrotvärde mot pris på begagnade vagnar kan jag inte bedöma detta.Vagnarna är underhållna. Men slitdelar som hjul och lager är nyckeldetaljer.- När hjulen är nedslitna ställer man av vagnen, säger Göran Heikkilä.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!