Kräver Herttings avgång

Avgå! Uppmaningen kommer från ordförande för Seko Green Cargo Norrbotten, Inge Josefsson och är riktad till regionchefen för Banverkets norra delar, Jan Hertting.
? Vi tycker inte han ställer upp för länet, säger Inge Josefsson.
Jan Hertting i sin tur håller inte med.

BODEN2003-07-11 06:30
Seko Green Cargo Norrbotten med ordförande Inge Josefsson tycker att regionchefen för Banverkets norra delar Jan Hertting gör alldeles för lite för att Haparandabanan ska bli upprustad inom en snar framtid. Därmed kräver de också att han ska avgå.<br> ? Vi kräver att han ska bort, det har vi tyckt länge. Han är en skada för oss och vi tycker inte han ställer upp för länet. Om någonting ska hända måste man slåss för pengarna, säger Inge Josefsson.<br>I torsdagens Kuriren fanns en artikel där Sekos ordförande för lokförarna, Tomas Lidberg, sade att Haparandabanan var så pass dålig på sträckan Morjärv?Haparanda, att flera av lokförarna med dålig rygg eller problem med nacken har läkarintyg på att de inte ska köra bandelen. Enligt Jan Hertting berodde det inte enbart på spåren utan också på loken. Tomas Lidberg är inte beredd att hålla med.<br> ? Dieselloken T 44 är förvisso gamla och bullriga lok från 1960- och 1970-talet, men vi kör utan problem i en hastighet av 100 kilomter per timme med dessa lok på den upprustade Malm- och stambanan. På Piteåbanan kör vi i 90 kilomter, så att skylla på loken håller inte, säger Tomas Lidberg.<br>Både Tomas Lidberg och Inge Josefsson slår fast att om inte Haprandabanan rustas upp innan år 2015 risker man att förlora godstrafik. <br> ? Redan nu är omlastningsterminalen i Haparanda på väg att förflyttas till Tornedalen, säger Inge Josefsson.<br>Jan Hertting håller dock inte med Lidberg och Josefsson. Han säger att Banverket jobbat mycket för Haparandabanans upprustning.<br> ? Från början var det inte en självklarhet att Haparandabanan skulle upprustas. Men nu är den med i åtgärdsplanerna. Bakom det ligger mycket arbete, men det är nog svårt att se för Sekos representanter då de inte varit med i just det arbetet, säger Jan Hertting.<br>Återigen poängterar han också att när arbetet planeras hos Banverkets norra delar har de lagt in arbetet med upprustningen av Haparandabanan redan år 2006.<br>Vidare säger han att det är viktigt att alla gör sin röst hörd och att Banverket är tacksam för all hjälp de kan få för att driva fram en tidigare upprustning av Haparandabanan. <br>Uppmaningen om att han ska avgå vill han inte kommentera.<br> ? Det har jag ingen anledning att göra. Det får andra göra i sådana fall, säger Jan Hertting. <br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om