Kräver flyttad väg
Sävast byamän vill gå vidare med förslaget om en ny väg 97 längs järnvägen. På måndagen uppvaktades kommunledningen. Aktuellt område synades därefter från luften.
Sävast byamän har tidigare agerat flitigt i frågan och presenterat ett detaljerat förslag om fördelarna med att dra vägen längs Malmbanan.
Samhällsekonomiskt lönsamt och med finessen att området kring gamla vägen kan bebyggas och nyttjas, motiverade byamännen redan hösten 2003.
Uppvaktning
På måndagen uppvaktades kommunledningen med aktuell information om vägprojektet längs Malmbanan, en idé som fortfarande lever. Henrik Eriksson, Sävast byamän, ville före mötet inte gå in på detaljer med Kuriren, utan menade att politikerna skulle få information först för att i lugn och ro kunna ta ställning.
Efter mötet begav sig sällskapet till Sävastnäs för att studera området från helikopter. Före lyftet fick Kuriren tag på kommunalrådet Olle Lindström som varit med på en del av informationen i stadshuset.
- De presenterade en samhällsekonomisk kalkyl gällande att deras förslag är betydligt bättre än Vägverkets. De hade tydligen förfinat kalkylen ytterligare.
Ta rätt på gråberg
Med sig hade också Sävastborna utvecklingsansvariga på NCC i Umeå som berättade om hur man kan tillvarata gråberg från exempelvis Aitikgruvan. Den idén omfattade också export av gråberg till andra länder.
Man skulle därvidlag kunna göra en nybyggnation av väg 97 till provobjekt för gråbergsprojektet.
Kommunen vill i den nya översiktsplanen ha in ett dubbelspår mellan Luleå och Boden. Därmed skulle kommunikationskorridoren Sävast-Sunderbyn bli mycket bred om även en väg ska rymmas där.
Olle Lindström påpekar att kommunen inte har mandat att besluta om väg 97.
- Nej, det är Vägverket som bestämmer där. Men Sävastborna får ju presentera sina idéer och jag vill inte säga att deras projekt är fel. Fast ärendet måste hanteras där det ska.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!