Kräver bättre väg

Mockträskborna trivs bra i sin by. De skulle trivas ännu bättre om vägen mot Selet rustades upp och byns barn slapp sitta på bussen i nästan en timme för att komma till skolan.
- Om man vill ha en levande landsbygd måste man hitta bättre lösningar, säger Fredrik Holmgren, från Mockträsk byaförening.

BODEN2006-07-26 06:00
Efter demokratirådets besök har Mockträsk byaförening sammanställt en skrivelse till kommunen med fem punkter. Byborna vill ha en upprustning av vägen mellan Mockträsk och Selet, hastighetsbegränsande åtgärder genom byn, en busskur, kortare bussresor för skolbarnen samt färdtjänst till vårdcentral och tandläkare.
Många mockträskbor kör varje dag till arbeten i Luleå men det är även många från byarna Ale, Antnäs, Alvik som färdas till Boden. Birgit Jakobsson är ordförande i Mockträsk byaförening.
- Sträckan mellan Mockträsk och Selet är under all kritik. Den är som en tvättbräda. Jag vet folk som fått bilar förstörda.
- Just den sträckan är väldigt dålig jämfört med övriga vägar i området, säger Fredrik Holmgren.

Går inte att väja med bil
Eva Önnbo är mammaledig men körde tidigare den vägen till arbetet.
- Min man kör den varje dag till jobbet. Det är lättare att köra motorcykel, som han gör på sommaren, för då kan han väja för guppen.
Vägverket ska göra en enklare reparation av vägsträckan i höst.
- Det löser inte problemet. De måste ta till större åtgärder, säger Fredrik Holmgren.
Stefan Wuolo är chef på tekniska förvaltningen i Boden.
- Vi tar till oss medborgarförslagen och tar upp dem i diskussionerna med Vägverket i höst.
Något annat som vållat bekymmer är att det tar 55 minuter med skolbussen till Korpenskolan, exempelvis.
- Mockträsk ligger 13 kilometer från Bodens centrum. Det tar 10-15 minuter om man åker bil. Tiden för dagens ungdomar och barnfamiljer är viktig. Det verkar lite länge att tillbringa nästa två timmar i skolskjuts varje dag, säger Fredrik Holmgren.
- Givetvis blir det billigare om man har en buss som samlar upp så många som möjligt, men det finns en gräns för vad som är realistiskt, fortsätter Fredrik Holmgren.

Bytt bussbolag
Tidigare hade Connex ansvar för skolskjutsarna. I år har de förlorat upphandlingen till Centrala Buss i Norrbotten AB. Centrala Buss är ett samverkansbolag där 28 företag ingår. Uppdraget att köra skolskjutsarna i Boden har av dessa gått till Bergdahls busstrafik AB och Sundströms trafik AB.
Christer Bergdahl är delägare i Bergdahls busstrafik.
- Upphandlingen är gjord på samma sätt som tidigare. Det ska gå en stor buss, som startar i närheten av Selet, med både låg-, mellan- och högstadiebarn samt gymnasieungdomar. Bussen kör först till Hedenskolan. Där stiger ett fyrtiotal Heden-barn på som ska till Sanden och Korpen.

Lång busstur inte unik
Christer Bergdahl menar att det inte är unikt med långa bussturer.
- Alla andra barn i byar i Bodens kommun har långa skolresor. Barn i till exempel Gemträsk, Hundsjö och Flåsjön åker i en timme och fem minuter, säger Christer Bergdahl.
Byborna önskar sig också en busskur till skolbarnen.
- Det skulle vara bra som skydd för väder och vind och för trafiken. Det är inte bra att barnen står oskyddade på vägkanten, säger Inger Holmgren.

Struntar i hastigheten
Hastighetsbegränsningen är 50 kilometer i timmen genom byn.
- Det är ingen som bryr sig. Det behövs hastighetsbegränsande åtgärder, säger Gunnar Holmgren, kontorist i byaföreningen.
Gunnar Holmgren är 91 år.
- Vi gamla har ett stort problem. Vi får inte använda färdtjänst när vi ska till vårdcentral eller tandläkare. I stället måste vi beställa sjukresa två dagar i förväg. Jag önskar ett samarbete mellan kommunen och landstinget så vi får använda färdtjänst för sådana resor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om