Krasch för säkerhet

Bang, krasch!
Från nästan tio meters höjd släpps bilen rakt ner i asfalten.
Det motsvarar en frontalkrock i 50 kilometer i timmen.
Tänk på säkerheten vid bilköp!

BODEN2006-05-22 06:00
Bilen dinglar i en vajer 9,8 meter upp i luften. En kranbil har lyft upp personbilen. Med hjälp av ett snöre och en utlösningsmekanism i vajern släpps bilen till backen med en våldsam smäll.
Med fronten före träffar bilen asfalten i 50 kilometer i timmen. En del av bilens front trycks in.
- Syftet med den här förevisningen är att visa hur viktigt det är att man när man köper bil tänker på säkerheten, att det finns krockkuddar och rejäla deformeringszoner. Vi vill också visa hur viktigt det är att använda bilbälte. Att inte använda bilbälte vid en krock i 50 kilometer i timmen är som att hoppa från den tio meter höga trampolinen ner i en tom bassäng, eller som att hoppa ut från tredje våningen i ett hyreshus, säger Bengt Esperi, FMK avdelning 56.

Klippa balkar
Efter att bilen kraschat mot gatan ryckte räddningstjänsten in och visade hur de går till väga vid en trafikolycka. Ibland måste räddningspersonalen klippa sönder bilens balkar och lyfta bort taket för att kunna ta ut de skadade på ett säkert sätt.
Vid en krock har bilens säkerhetsnivå stor inverkan för utgången av olyckan. Enligt Folksam som gjort en lista på en rad bilmärken utifrån krockprov, så är det mer än tio gånger högre dödsrisk i de minst säkra bilarna jämfört med de säkraste.
Enligt Folksam så är bilens grundkonstruktion en viktig faktor. Bilbältet är alltjämt den enskilt viktigaste säkerhetsutrustningen. Även krockkuddar har stor betydelse för att rädda liv.
Fotnot: FMK står för försvarets motorklubb. FMK är under ombildande och föreningen tänker nu ändra namn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om