Körövning på blänkade hojar
Hojarna blänkte och var inte det minsta rostiga. Däremot behövde förarna en avrostning. SMC Norrbotten hade 60 MC-förare på Hedenbasen under söndagen som friskade upp sina körkunskaper.
Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation, SMC Norrbotten, ordnade en träff för alla och envar från Boden, Luleå och Kalix som hade lust att hoja till gamla flygfältet Hedenbasen utanför Luleå.
- Vi vill på det här sättet förhindra att olyckor inträffar och rädda liv, sade Jörgen Åslund, SMC Norrbotten.
Han myste i det härliga vädret medan han gjorde klartecken för MC-förarna att köra ut på en slalombana med koner.
- Fantastiskt. Förra året, samma helg som denna, var vi tvungna att ställa in. Vi hade så här mycket snö, sade han och visade en decimeter med fingrarna.
Balans och bromsning
Körövningarna omfattade krypkörning, slalomkörning i högre fart, samma övning i långsammare tempo, körgård, bromsprov och ytterligare två slalomkörningar.
Balans och bromsning är det som mest behöver putsats upp, förklarade Jörgen Åslund.
- Jag har kört i 25 år, men det är alltid bra att köra broms- och balansövningar. Man kommer igång. Några råd till dem som tar ut hojarna nu? Ja, kör försiktigt. Kolla i kurvorna. Det är inte alltid som kommunerna hunnit sopa bort all sand. Tar man det inte försiktigt i en kurva och det ligger sand där är olyckan framme.
Bengt Westerlund och Ola Ämter, Luleå FMCK, tränade på asfaltrakan med sina militära Husqvarna-maskiner.
- Det är bra och nyttigt, det här, och uppslutningen är god. Men vi kör faktiskt året om. På vintern sätter vi skidor på maskinerna, omtalade Bengt Westerlund.
Stig Söderberg, Norrfjärden, fick godkänt av instruktören Eje Forsmark, Slagnäs, när han gjorde ett bromstest.
- Bromsning är nog det viktigaste, sade Stig Söderberg eftertänksamt. Och nu har lärt mig att använda frambromsen mer än tidigare.
Piteå, Pajala, Slagnäs, Gällivare och Kiruna omfattas också av avrostningsträffarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!