Konstruktivt möte om Nylandsleden

På torsdagskvällen hölls ett möte om Nylandsleden.Oro framkom, men även positiva omdömen om vägen.

SYNPUNKTER. Både kritiska och positva synpunkter framkom vid torsdagskvällens möte om Nylandsleden. Här Lars Andersson, samhällsbyggnadschef och Beatrice Öhman, tillförordnad ordförande i Svartbyns S-förening.

SYNPUNKTER. Både kritiska och positva synpunkter framkom vid torsdagskvällens möte om Nylandsleden. Här Lars Andersson, samhällsbyggnadschef och Beatrice Öhman, tillförordnad ordförande i Svartbyns S-förening.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2011-02-11 06:00

Svartbyns S-förening stod för arrangemanget, öppet för alla. Bodens kommun hade företrädare på plats för att informera och svara på frågor om den detaljplan som är under utarbetande.

Det gavs och togs i konstruktiv anda - kanske litet överraskande med hänsyn till det hetsiga möte som hölls på försommaren. Och de kritiska yttranden som kommit in under planarbetet.

Barriärer
Harry Voutilainen, samhällsbyggnadskontoret, drog bakgrunden till att kommunen vill bygga en förbindelse mellan Gamla Lulevägen på Torpgärdan, under Malmbanan och med anslutning till väg 97.

- I planeringssammanhang talar vi om barriärer. Här finns järnvägen som en fyra kilometer lång barriär mellan Manhem och Svartbyviadukten med en plankorsning vid Hermelinsgatan.

Barriären försvårar kommunikation mellan bostadsområdet och målpunkter som skolor, affärer och väg 97.

Planskild
Lena Goldkuhl, Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan, förde fram gruppens förslag om en planskild korsning under järnvägen vid Hermelinsgatan i stället för Nylandsleden.

- Vi kräver det. Här finns stora problemet med bilar som får stå och vänta.

Visst vore en planskild korsning bra, medgav Harry Voutilainen. Men:

- Det löser inte problemet med barriären som fortfarande är 3,5 kilometer lång.

Sulfid
Sulfidleran som måste grävas upp är en miljökatastrof, ansåg någon. Det finns riktlinjer och regler för materialets hantering, lugnade gatuchefen Mats Elgcrona. Harry Voutilainen tillade:

- Man tätar de högar med sulfidlera som läggs upp med en meter material. Vi räknar inte med läckage. På samma sätt har man gjort på flera ställen kring Luleå-Boden.

Dränering
En hel del positiva kommentarer hördes:

- Jag bor i norra delen av Torpgärdan och har tänkt mycket på det här. En enorm mängd trafik kommer att dräneras bort från Gamla Lulevägen via Nylandsleden.

- Gamla Lulevägen är en av Bodens mest trafikerade gator. Här har vi chans att bryta barriären. Vi får 46,5 miljoner kronor via länsplanen. Kommunen går in med 30 miljoner, sade kommunalrådet Torbjörn Lidberg (S).

Samhällsbyggnadschefen Lars Andersson lovade att väga alla synpunkter och komma med kommentarer i det fortsatta planarbetet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om