I en rapport från Trafikverket är det föreslaget att landets åtta driftledningscentraler, som sköter trafikledning för tåg, ska halveras till fyra. Paul Eriksson, ansvarig chef på Trafikverket, var en av de som idag fick ta emot synpunkter från kommunalrådet och landshövdingen om varför just centralen i Boden måste få vara kvar.
– Vi fick många bra inspel från både Torbjörn och Sven-Erik, och vi ser gärna att de kommer tillbaka iremiss med bra motiveringar. Vi vill ju ha bra argument för att kunna ta ett klokt beslut, säger han.
Enligt Paul Eriksson är det inte ekonomiska aspekter som ligger bakom förslaget, utan att ledstjärnan är att förbättra kvaliteten. Det är dock ett argument som Torbjörn Lidberg har svårt att förstå.
– Det går inte att sitta i Gävle och styra tågtrafiken för hela övre Norrland. Vår uppfattning är att det innebär en klar försämring av tågtrafiken, och vi har redan nog med trafikstörningar i Norrbotten, säger han.
Att behålla centralen i Boden ses som en viktig regional fråga, inte bara av politikerna.
– Jag har haft samtal med företrädare för LKAB, som inte är nöjda med det här förslaget. De vill istället utveckla centralen i Boden så att den även styr trafiken in i Norge. Så det är ett kompakt motstånd mot en nedläggning, säger Torbjörn Lidberg.
Parterna har möjlighet att komma med remissvar på förslaget innan ett beslut ska tas senare i höst.