Vi har tidigare berättat att pendeltåget mellan Luleå och Boden läggs på is vid årsskiftet.
– Det är givetvis olyckligt att det blivit så här och det var ju typiskt att pandemin kom precis när pendeln invigdes och människor uppmanades att hålla sig hemma, säger Claes Nordmark.
Han är besviken att man först dragit ned på bussturerna mellan Boden–Luleå till förmån för järnvägstrafiken och nu dras även den in.
– Jag har tidigare uttryckt att jag är starkt kritisk till att man inte kompenserar för de indragna avgångarna med mer busslinjer för det viktigaste är att vi har goda möjligheter att åka kollektivtrafik mellan Boden–Luleå och inte minska på den totala mängden avgångar.
Nordmark tycker också det är viktigt att kollektivtrafiken blir miljövänlig och tycker nu det verkar som att Regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM) och länstrafiken lyssnat på kritiken från Boden.
– Vi vill ha biogas och det verkar som att de tagit vår kritik på allvar och undersöker att göra det till en förutsättning i upphandlingen. Som jag förstått det ska man också titta på möjligheterna att skala upp antalet bussar som går mellan Boden och Luleå och då blir ju skadan mindre än om man bara lägger ned trafiken på järnvägen.
Vad betyder goda pendlarmöjligheter för Boden?
– Det är i vanliga fall viktigt med tanke på hur trafikerad väg 97 är, eftersom det finns många som pendlar mellan Boden och Luleå. Men det är särskilt viktigt nu i en tid då vi kommer bli tvillingkommuner i och med den starka tillväxten som sker i kommunerna. Vi kommer vara ännu mer beroende av att folk kan ta sig mellan våra kommuner.
– Redan idag har vi en enorm mängd dagspendlare, ett dubbelspår på Malmbanan mellan Luleå–Boden är av allra största betydelse. Jag ska erkänna, det har inte varit optimala tider som tågen har gått och det beror på att det är så oerhört trångt på sträckan.
Och trängre kommer det bli på tågspåren, med trafiken som H2 Green Steel kommer bidra med är det av yttersta vikt att Malmbanan prioriteras, menar Claes Nordmark.
– Det är trångt som det är redan nu med LKAB:s transporter som kommer till Boden och ska vidare till Luleå hamn. Vi behöver verkligen dubbelspår på den sträckan.