Ärendet har vandrat från kommunfullmäktige som fattade beslut i december 2011 och därefter via länsstyrelsen och Mark- och miljödomstolen. De två sistnämnda gick på kommunens linje.
Trafikled
Formellt sett gäller saken detaljplan för del av Svartbyn 1:28, riksväg 97-Gamla Lulevägen. Här är det tänkt att en trafikled ska dras från väg 97:s kommande trafikplats och under Malmbanan för att ansluta till Gamla Lulevägen på Torpgärdan.
Nu är rättsprocessen över. Mark- och miljööverdomstolen gav prövningstillstånd och fastställer tidigare instansers beslut. Domen kan inte överklagas.
MKB
Fastighetsägarna hävdade i sin sista överklagan att en miljökonsekvensbeskrivning, MKB, krävdes i ärendet. Eftersom en sådan saknades måste därför ärendet med detaljplanen göras om, ansåg fastighetsägarna.
Mark- och miljööverdomstolen konstaterar i likhet med underinstanserna att den nu gällande detaljplanen redan medger en trafikled med i princip samma utformning som det överklagade planförslaget.
Små skillnader
De skillnader som den nya detaljplanen innebär i förhållande till den tidigare när det gäller markanvändning är inte så stora att de i sig kan medföra betydande miljöpåverkan.
I fokus för miljön har legat igenläggningen av Nylandsbäcken och omhändertagande av överskottsmassor. Nya detaljplanen redovisar på ett tillräckligt tydligt sätt att miljökonsekvenserna går att hantera när leden byggs, anser domstolen.
Bygget har dock drabbats av stora kostnadsökningar vilket hotar projektet. Budgeten låg tidigare på 75 miljoner kronor, men är nu uppe i drygt det dubbla. I nuläget är det oklart hur detta ska hanteras. En grupp med Bodens kommun och Trafikverket har bildats för att försöka få fram ytterligare pengar.