Klart för avverkning

Norra skogsägarna inleder inom kort avverkning i skogsbrandområdet efter att ha slutit avtal med markägarna.
Totalt ska 2.200 timmerlass köras iväg.
Mesta delen går till biobränsle, men brandskadade skogen kan även användas till kraftledningsstolpar och trävaror.

BODEN2006-10-19 06:00
På tisdagskvällen hölls ett möte i Harads mellan markägarna i Bodträskforsområdet och Norra Skogsägarna.
Ett avtal slöts om att Norra Skogsägarna tar hand om skogen inom brandområdet. I avtalet ingår också att Norra Skogsägarna bistår med anläggande av ny skog, upphandling av entreprenadtjänster och förhandlingar med försäkringsbolag och myndigheter.
Uppskattningsvis väntar 100.000 kubikmeter virke på att tas ner och fraktas bort, motsvarande 2.200 timmerbilar med släp.

Bör göras under vintern
Det är alltså frågan om en avsevärd operation. För att avverka och transportera virket till väg krävs fyra entreprenadgrupper med vardera en skördare och en skotare. I varje grupp ingår fyra maskinförare för skiftkörning.
Till detta kommer Norra Skogsägarnas egna anställda för planering och snitsling. Dessutom måste personal anskaffas för röjning och plantering när den dagen kommer.
Och det hastar. Siktet är inställt på att få undan så mycket som möjligt under vintern. Den del av virkesmängden som ska bli sågade trävaror får inte ligga över sommaren på grund av risk för insekts- och andra skador.
- Vi har redan inlett planering. Bland annat måste vi upphandla resurser i form av entreprenadgrupper, omtalar Patrik Jonsson, virkesassistent och trädbränsleansvarig vid Norra Skogsägarna.

Duger inte till papper
Viss mängd av virket ska användas till att göra kraftledningsstolpar. Man barkar och svarvar träden. På så sätt tas de brandskadade delarna bort.
- Kravet är raka träd och det finns mycket tallskog i området.
Någon avsättning i cellulosaindustrin finns inte för virket.
- Så fort det är minsta sot är
råvaran diskvalificerad.
Virket får inte heller klassas som traditionellt sågtimmer.
- Nej, inte i och med sotskadorna. Men vi kommer att köra en del av virket genom en såg för att ta ut trävaror. Flisen som blir säljs som biobränsle eftersom den inte duger som cellulosa­råvara. 30 procent av en stock blir till flis.

Börjar där marken bär
Trävarorna bedöms kunna användas som vanligt.
- Stamveden i träden är inte skadad, enligt vår bedömning.
Första delarna som åtgärdas i området är där bärigheten i marken är bäst. När det senare fryser till går Norra Skogsägarna vidare till svagare marker.
Allt biobränslevirke används inte under kommande vinter. I dagsläget finns inte tillräckligt med pannor i regionen som kan svälja de mängder som uppstår. Därför inrättas en biobränsleterminal för lagring av rundved någonstans i Haradsområdet.

Hoppas på Smurfit
Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå startar under våren en stor biobränslepanna vid sin fabrik och förhoppningen är att vissa volymer ska kunna sändas dit.
Hur pass farligt är det att köra in i brandområdet med skogsmaskiner, Jim Degerman, produktionsinspektor vid Norra Skogsägarnas Region Luleå, med avseende på att träd kan falla ner?
- Visst är det en förhöjd risk. Vi måste vara försiktiga med vindriktning och annat. Men det är fullt möjligt att ta ner träden.
Läs mer:
<A href="http://www.kuriren.nu/GEN_Utmatning_Ettan.asp?CategoryID=2764&amp;ArticleID=1317286&amp;ArticleOutputTemplateID=125&amp;ArticleStateID=2">Markägarna nöjda med avtalet, Norrbottens-Kuriren 19 okt 2006</A>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om