Trafikverket stod som värd för seminariet. Detta hade samlat ett 20-tal deltagare från bland annat fordonstillverkare, LKAB, universitet och operatörer på banan. Samt Trafikverket, inte minst.
Många knackar på dörren och vill köra på Malmbanan sträckan Kiruna-Narvik, konstaterade Kristina Eriksson som höll i ett seminarieavsnitt om denna bandel.
Tågläge
LKAB vill öka sin produktion och behöver därför fler tåglägen, det vill säga önskad trafik. Northland ska köra sex tåg per dag framöver. Norrtåg vill eventuellt utöka med att förlänga Kirunatågen till Narvik.
Dessutom sneglar finska gruvnäringen på uttransport via Narvik i framtiden.
Bo Rytting är chef för LKAB:s operativa planering gällande malmtrafiken.
- Vi måste med LKAB:s expansionsplaner hitta möjligheter att öka tågtrafiken. Vid det här seminariet pratar vi planering av trafiken, hur den kan bidra till att förstärka kapaciteten.
Känner ni er oroliga?
- Nej, det gör vi inte. Men vi måste jobba med utvecklingsfrågorna, även mot politikerna.
Utbyggnad
Vid sidan av bättre planering måste Malmbanan på vissa ställen byggas ut, menar han. Korta stationer förlängs.
- Vi pratar också om partiella dubbelspår, vilket regeringen anammat med paketet på 850 miljoner för att se på detta.
Två stationer återstår att förlänga på svenska sidan Kiruna-Narvik. Men även södra omloppet Gällivare-Luleå har sina flaskhalsar.
Hur är responsen på norska sidan?
- De är fullt medvetna om vårt behov. Och jo, det är "verkstad" där också.
Forskare
Han tyckte att seminariet innehöll bra diskussioner i att hitta trafikkapacitet.
- Forskarvärlden är inblandad rätt mycket och definitivt finns områden att arbeta med.
Driftledningscentralen i Boden har som enda central i landet ett system i skarp drift för operativ planering.
- Trafikledarna kan styra genom att planera trafiken, berättade Magnus Wahlborg, Trafikverket. Styrs trafiken mer effektivt kan vi köra fler tåg, öka punktligheten samt förbättra kvalitén.