Kampanj mot olyckor

Banverket kör nu en informationskampanj som ska undvika olyckor i järnvägskorsningar.
? Det händer att vi rycker ut på sådana olyckor men det är inte så vanligt, säger Kaj Nyström, insatsledare vid räddningstjänsten i Boden.

BODEN2005-07-13 06:30
Enligt banverket har antalet olyckor vid plankorsningar där vägar korsar järnvägar under flera år minskat trots att tågtrafiken har ökat. Men förra året bröts den positiva trenden då tolv personer omkom i plankorsningar, det högsta antalet sedan 1999.<br>&nbsp;? Det verkar som om folk chansar på ett annat sätt än tidigare. Kunskaperna är alldeles för dåliga om vad man ska göra om man fastnar mellan bommarna, säger banverkets säkerhetschef John-Åke Halldén.<br>Livsviktigt<br>Informationskampanjen riktar sig främst till nyblivna bilförare och yrkeschaufförer. En film ska gå ut till landets körskolor och utbildningsmaterial ska skickas ut till gymnasieskolorna. <br>Banverket tänker också satsa på radioreklam med budskapet att det är livsviktigt att respektera järnvägsbommar och signaler.<br>Skulle man trots allt bli instängd ska man köra ut genom bommarna.<br>Kaj Nyström minns en gång när en person hade lutat sin cykel mot de nedfällda bommarna och den fastnade i bommen med styret. Det var dock bara cykeln som åkte upp i luften och inte någon människa.<br>&nbsp;? Jag har aldrig varit med om någon dödsolycka eller att någon blivit allvarligt skadad. Det är rätt så ovanligt att någon hamnar där emellan. Men vi på räddningstjänsten får inte vetskap om alla incidenter, ofta är det banverkets personal som tar hand om dem, säger han.<br>Banverket arbetar också på lång sikt genom att förse obevakade korsningar med ljud- och ljussignaler, genom att stänga en del små korsningar samt genom att bygga planskilda korsningar så att tåg och bilar slipper mötas.<br>Antalet plankorsningar där vägar korsar järnvägar i samma plan har halverats på 20 år. I dagsläget finns cirka 8.500 sådana korsningar i Sverige.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om