Jubel i Bodens turistbransch

Fler turister och ökad omsättning.
I fjol omsatte rese- och turistindustrin i Boden 235 miljoner kronor.
En ökning med närmare 14 miljoner kronor jämfört med året innan.
Det är framför allt handeln som får del av turisternas pengar.

BODEN2007-06-12 15:49
<P>Det är företaget Resurs AB som gjort en undersökning på uppdrag av Boden Turism. Resurs använder sig av en egen modell för att beräkna de ekonomiska effekterna av turismen.<BR>Undersökningen visar att omsättningen i Boden fortsätter öka. 2006 låg omsättningen på 235 miljoner kronor jämfört med 221 miljoner kronor året innan. Ökningen av turismen har också medfört fler arbetstillfällen. I Boden beräknas besöksnäringen generera 185 årsarbeten.<BR>Mäter effekterna<BR>Resurs mätning kallas för turist ekonomisk modell, TEM, och mäter effekter av turisternas konsumtion. Turisterna delas upp i 14 olika kategorier och för var och en av dessa tar man sedan fram fakta över hur många övernattningar eller besök som genomförts. Vidare tittar man på hur mycket besökarna spenderar per dag och på vad de spenderar sina pengar på, med en uppdelning på sex utgiftsposter: Logi, livsmedel, restaurang, transport, shopping och aktiviteter. <BR>I fjol spenderade de inresande besökarna i Boden 26, 8 miljoner kronor på logi, 31,8 miljoner kronor på livsmedel, 42,2 miljoner kronor på restauranger, 57,6 miljoner kronor på transport, 61,5 miljoner kronor på shopping och 15 miljoner kronor på aktiviteter.<BR>Mycket shopping<BR>Aktivitetsföretagen får bara sex procent av omsättningen, men har haft den procentuellt sett största ökningen. Livsmedel och shopping får 40 procent av omsättningen.<BR>? Det är viktigt att våra aktivtetsföretag och besöksmål kan fortsätta sin positiva utveckling och få stöttning i sina marknadsinsatser av alla som får del av omsättningen, säger Jalle Svanberg, Boden Turism.<BR>I fjol besökte 380.000 turister Boden. Det är en ökning med 30.000 från 2005.<BR>Peter Wallin, chef vid Bodens camping och bad, som numera ägs av Skicamp, tycker siffrorna ser bra ut. Han berättar också att campingen har 70 procent fler bokningar jämfört med samma tidpunkt som i fjol. Nio nya stugor byggs nu på området och samtliga är redan uthyrda.<BR>? Aktivitetsföretagen är mycket betydelsefulla och det är oerhört viktigt att alla som jobbar i branschen, oavsett om det är handel eller logi, fortsätter stötta aktivitetsföretagen, säger Peter Wallin.<BR>Han menar att det är viktigt att anläggningar som till exempel Nordpoolen (det enskilt största besöksmålet i Boden), Western Farm och Area 66 backas upp av andra företag i kommunen.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!