Järnvägsfrämjare längtar till 1914

Järnvägsfrämjandet vill ha spårbundna investeringar som de var vid sekelskiftet: En procent av BNP. Det framkom vid årsstämman. Där fick Luleåbon Gunnar A Kajander förnyat förtroende i styrelsen.

BODEN2008-05-15 06:00
Svenska Järnvägsfrämjandet höll nyligen sin stämma i Gävle. Mötet uttalade sin besvikelse över att finansminister Anders Borg vill föra över pengar från Banverket till Vägverket för en satsning på vägarna.Föreningen förde fram krav på att Sverige återgår till en nivå på investeringar i järnvägar som rådde fram till 1914. Nämligen att en procent av bruttonationalprodukten, BNP, går till byggandet av nya järnvägar. I dagens pengar skulle det innebära årliga satsningar på 32 miljarder kronor.Dessutom konstaterar Järnvägsfrämjandet att bygget av Norrbotniabanan borde ha fått klartecken så att det arbetet kunde starta direkt när Botniabanan är klar. På så sätt kunde organisation och utrustning ha slussats direkt över till det nordliga banbygget.Gunnar A Kajander, Luleå, är fortsatt vice ordförande i organisationen med Hans Sternlycke, Mölndal, som ordförande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om