Järnvägars vad här byggs

Nu har upprustningen av Haparandabanan påbörjats.
Ett historiskt startskott.
Den gamla järnvägen från Boden till Kalix får en rejäl ansiktslyftning.
Från Kalix byggs en helt ny kustnära järnväg till Haparanda.

BODEN2006-04-03 06:30
Niemisel bullrar maskinerna. Det jobbas för fullt med att förlänga mötesplatsen intill den gamla stationsbyggnaden. En byggnad som efter att arbetet är klart ska rivas.<br>För några veckor sedan startade arbetet och då gick samtidigt det historiska startskottet för den stora upprustningen av järnvägen, från Boden till Kalix. Från Kalix till Haparanda blir det en helt ny järnväg som kommer följa kusten norr om E 4:an. Banverket arbetar nu med den så kallade järnvägsplanen där man preciserar var den nya järnvägen ska gå. Planen ska också innehålla en beskrivning av miljökonsekvenserna.<br>Våtmarker<br>Enligt de inventeringar och fältundersökningar som hittills genomförts så konstaterar Banverket att de känsligaste passagerna ur naturvårdssynpunkt blir förbi myren Tervajänkkä och våtmarken Piilijänkä.<br>Banverket har också ansökt om tillstånd hos regeringen för den nya järnvägssträckan och beslut väntas under året.<br>Arbetet med Haparandabanan är uppdelat i fyra delprojekt. Ett av dessa projekt är upprustning av befintlig järnväg från Boden till Kalix och Karlsborg.<br>Det är alltså detta arbete som nu inletts i Niemisel, mitt emellan Morjärv och Boden. Mötesplatsen i Niemisel ska förlängas så att 750 meter långa tåg kan mötas. <br>&nbsp;? Det blir samma standard som på Malmbanan, säger Hans Callne, byggledare vid Banverket region norr.<br>Tål tyngre trafik<br>Haparandabanan kommer få fler och längre mötesstationer. En ny mötesstation planeras även nära Morjärv i höjd med Sågbäcken.<br>Haparandabanan ska också elektrifieras med det så kallade AT-systemet som gör det möjligt för tyngre tågtrafik. Själva järnvägen ska också rustas upp för att klara högre axeltryck. <br>Under sommaren fortsätter arbetet med att förbättra hela banans underbyggnad. Trummor under järnvägen ska bytas ut och det kommer också förekomma diknings- och dräneringsarbeten på sträckan mellan Boden och Morjärv. Nästa år är det dags för etappen Morjärv?Karlsborg.<br>&nbsp;? Det här är första etappen av renoveringen av banan. Förutom att förlänga mötesstationen så placerar vi ut färdiggjutna fundament för kontaktledningsstolpar. Vi röjer också skog och sly längs banan, säger Hans Callne.<br>När mötesstationen förlängs i Niemisel så kommer det nya mötesspåret att läggas över ett vattensjukt myrområde. För att skapa en stabil banvall slår en maskin ner pålar i marken, vanliga timmerstockar. Över ?stubbarna? som sticker upp läggs hyttsten, två lager armeringsnät, ännu mera hyttsten samt ett lager sten från bergkross.<br>Gammal teknik<br>&nbsp;? Pålning är en gammal teknik med anor från 1500-talet. Bland annat användes tekniken i samband med byggnationer i Gamla Stan i Stockholm. Så länge pålarna är fuktiga och oåtkomliga för syre så ruttnar de inte. Vi har använt den här tekniken även när vi byggde en mötesstation i Södra Sunderbyn, berättar Hans Callne medan maskinen från företaget Hercules hamrar ner pålarna i den sanka marken några hundra meter öster om stationshuset i Niemisel.<br>Totalt kommer cirka 550 pålar längs en 150 meter lång sträcka att slås ned i det mjuka markpartiet.<br>2011 beräknas hela Haparandabanan, en del av Barentslänken, stå färdig och Banverket hoppas på ökade transporter och mer export österut till Finland och Ryssland.<br>Största upprustningen<br>&nbsp;? Den befintliga banan har dålig standard och den här upprustningen är nog den största som gjorts sedan banan byggdes, säger Hans Callne.<br>En följd av renoveringen är att det krävs fler stinsar längs banan, eller tågklarerare som de numera tituleras.<br>&nbsp;? I Niemisel måste det finnas en tågklarerare som ska kunna växla in arbetståg. Och i Morjärv kommer det finnas tågklarerare åtminstone fram till 2010. Stationshuset i Morjärv kommer också vara kvar i minst tio år till men tyvärr så kommer stationshuset i Niemisel att rivas. Huset är i gott skick, säger Hans Callne.<br>När Haparandabanan är färdig kommer all tågtrafik att fjärrstyras från centralen i Boden.<br><br>lars-henrik.andersson@kuriren.com<br>0921/530 93
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om