Under vägen finns det en anordning som på olika sätt leder det vatten som trycker på underifrån och som tillsammans med smältvatten ibland skapat översvämningar på körbanan. Trafikverket ska byta ut den tidigare konstruktionen till en med en högre kapacitet, men arbetet har skjutits upp.
- Vi har fått lite leverantörsproblem med material men vi ska komma igång den här veckan, säger Jan Nordkvist, projektledare på drift och underhåll.
Betongrännan som går tvärs över körbanan tvingar bilisterna att sakta ned rejält då det blir ett hårt farthinder. Jan Nordkvist förstår om trafikanterna är missnöjda.
- Det är bara att beklaga. Vi är medvetna om trafiken men vi har inte kunnat göra det fortare. Det finns ingen anledning att dra ut på tiden. Det är mitt i sämsta perioden nu under semestern, säger han.
Under tiden som åtgärderna pågår under marken ska körplåtar läggas ut för att förbättra situationen för trafikanterna. När arbetet sedan är åtgärdat ska marken asfalteras om.
- Det tar fyra veckor då betongen ska få brinna först, säger Jan Nordkvist.
Men sedan är förhoppningsvis farthindret ett minne blott. Den nya konstruktionen under marken ska hålla länge.
- Vår målsättning är att den ska ha en bra kvalitet och hålla minst 25 år.