Inte ett ord från Connex

Dödsolyckan blottade brister i säkerheten.
Brister som nu ska åtgärdas.
? Det är hemskt att det först ska behöva inträffa en olycka, säger Ingvar Raukola, pappa till Joakim som i höstas blev påkörd av ett tåg i Jämtland.
Han är kritisk till att familjen inte fått någon som helst information av Connex.

BODEN2004-02-11 06:30
Den 29 september avled Joakim Raukola, Boden. Han gjorde värnplikten på sin hemort och var tillsammans med kompisar på väg till en utbildning i Skövde när den tragiska olyckan inträffade. I höjd med Bispgården i Jämtland stannade Connex persontåg för att invänta ett mötande tåg.<br>Joakim satt med sin kompis i rökkupén. De beslutade sig senare får att gå till sovvagnen som var sista vagnen i tågsetet. <br>Kunde gå på utsidan<br>Joakims kompis har berättat för Connex utredare att de fick information om att de kunde gå på utsidan av tåget till sovvagnen nästa gång tåget stannade. De kunde inte gå igenom restaurangvagnen eftersom den stängs på natten. Kompisen har också uppgett att de inte fick någon information om att de kunde be tågpersonalen om hjälp och bli lotsade genom de stängda vagnarna.<br>De öppnade dörrarna och gick ut på spåret. De hann gå cirka 30 meter. Då kom det mötande tåget. Hastigheten var 90 kilometer i timmen. Joakim gick på spåret medan hans kompis gick på sidan om. Lokföraren hade inte en chans att bromsa.<br>Egen utredning<br>Nu har Connex gjort en egen utredning. Där beskrivs händelseförloppet och de inblandade har intervjuats. <br>Utredningen visar också att det finns brister i säkerheten:<br>n Det saknas en central dörrförregling som förhindrar att sido-dörrarna kan öppnas från vagnens insida när tåget står stilla.<br>n Det saknades information på den låsta dörren till restaurangvagnen om hur man kan passera vagnarna då de är stängda samt var man kan få kontakt med tågpersonalen för att lotsas genom vagnarna.<br>n Inget utrop som uppmanade resenärerna att hålla dörrarna stängda och varna för mötande tåg gjordes när tåget stannade.<br>n Ingen säkerhetsinformation gavs i högtalarna tidigare på kvällen.<br>n Instruktioner om vilken säkerhetsinformation som ska ges till resenärerna när tåget stannar för möte saknas.<br>n Tågpersonalen saknar utbildning i hur man på bästa sätt tar hand om chockade personer.<br>Connex har redan vidtagit en del åtgärder.<br>Information på dörren<br>Information på dörrarna till res-taurang- och flexivagn har satts upp samt varningsdekal på sidodörrarna att avstigning endast får ske vid plattform.<br>Dessutom kommer lokförare och tågpersonal att ge säkerhetsinformation till resenärerna via utrop i högtalarna.<br>Därtill ska en tavla med säkerhetsinformation sättas upp i alla vagnar. Varorna i kök och baravdelning ska låsas in så att resenärerna kan passera restaurang-vagnen.<br>?I samband med våra förebyggande åtgärder bör även ett samlat grepp tas om brandsäkerhet och utrymning vid brand både vad gäller restaurang-, flexivagnen och övriga vagnar ...?<br>Polisen utreder<br>Utredningen har nu skickats till Järnvägsinspektionen. Polisen utreder också olyckan.<br> ? Ingenting tyder på att personalen gjort något fel, säger Caroline Rylander, pressansvarig vid Connex.<br>Hon berättar att det är polisens sak att utreda vem som gav information till de värnpliktiga och vilken typ av information som lämnades.<br>Ingvar Raukola är kritisk till att det ska behöva hända en olycka innan åtgärder vidtas. <br> ? Konstigt att dörrarna kan öppnas när tåget står stilla och att det inte finns några skyltar om vad som gäller. Det ska inte behöva hända sådana här olyckor. Joakim tog säkert för givet att det var okej att gå på utsidan av tåget bort till sovvagnen. Sedan borde personalen kunna låsa upp res-taurangvagnen, man ska inte behöva gå på utsidan av tåget, säger han.<br>Ingen har hört av sig<br>Ingen från Connex har hört av sig till familjen efter olyckan. Att utredningen var klar fick Ingvar av en slump reda på när han läste en tidning på internet.<br> ? Man ska inte behöva läsa det på nätet. Enda trösten är väl att det nu vidtas åtgärder som ska förhindra liknande olyckor, säger Ingvar Raukola.<br>Han konstaterar också att tiden inte läker såren och den stora saknaden efter sin son.<br> ? Man tar en dag i taget, säger Ingvar Raukola.<br>Caroline Rylander beklagar att de anhöriga inte blivit informerade.<br> ? Det är olyckligt. Jag vet inte vad som gått snett. Vi är angelägna om att anhöriga ska få information. Jag ska nu ta upp det här med ansvariga chefer, säger Caroline Rylander.<br><br>lars-henrik.andersson@kuriren.com<br>0921/530 93
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om