Inga genombrott i förhandling
Inga genombrott har hittills skett i förhandlingarna Connex-Ofotbanen. Ekonomiska gapet är fortfarande stort. Connex garderar sig med att förbereda trafik i egen regi på norska Malmbanan.
Tvisten gällde ersättningen som Connex betalar Ofotbanen för att köra tågen Vassijaure-Narvik.
I samband med att trafiken återupptogs kom parterna överens om att åter sätta sig vid förhandlingsbordet. En första träff hölls förra veckan.
- Vi hade då en mer konstruktiv diskussion än vi haft på länge, rapporterar chefen för Connex Division Tåg, Gunnar Wulff. Men vi står fortfarande en bit ifrån varandra.
På mötet beslöts att båda sidor skulle bege sig hem för att fundera på vad som framkom i förhandlingarna. Nytt möte aviseras inom kort.
I dagsläget är emellertid Ofotbanens ekonomiska krav så stora att det skulle vara billigare för Connex att köra i egen regi. Därför vidtas vissa mått och steg för svensk körning även på norska spår.
Till saken hör att Ofotbanen är i ekonomiskt kris. Ett ackordsförfarande pågår, men det är osäkert var detta kommer att sluta.
- För att nya ägarna ska ta över krävs att ackordet går igenom och att ekonomin i OBAS saneras. Där är det fortfarande en bit kvar. Nya ägarna är inte beredda att gå in om OBAS fortfarande visar förlustsiffror.
Grönt ljus
Osäkerheten kring OBAS fortsatta liv är därför ytterligare en anledning för Connex att se på trafik på norska delen i egen regi. Via Connex Tåg Norge har företaget trafiktillstånd för hela Norge så där finns grönt ljus.
Tågpersonalen måste dessutom vara utbildad att framföra tåg på norska spår. Detta bör gå att lösa, tror Gunnar Wulff.
- Under SJ:s och Tågkompaniets tid körde en del svenska lokförare på norska delen. De hade utbildning. Flera av våra lokförare behöver därför bara komplettering och uppfräschning av sina kunskaper.
- Om det alternativet blir aktuellt kan vi med kortare varsel köra igång själva.
En annan lösning är trafik genom avtal med norska statsbanan, NSB.
- Men vi måste ändå ha licens och utbildade förare på norska sidan, framhåller Gunnar Wulff.
NSB, formellt trafikutövare på norska sidan, kan också välja att köra på egen hand. Detta förefaller mindre realistiskt eftersom NSB kan tveka inför att bygga upp en organisation bara för fyra mils trafik på ett banavsnitt långt ifrån NSB:s ordinarie.
- Huvudinriktningen är fortfarande att hitta en förhandlingslösning, understryker Gunnar Wulff. Men vi måste alltså se på andra möjligheter att hålla igång trafiken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!