Indien nästa järnland
LKAB:s VD Martin Ivert pratade Kirunaframtid under Rotarys näringslivsdag på torsdagen. LKAB vill ha nya Kiruna åt nordväst. - Om kommunen tycker vår vision är bra kan vi starta en resa tillsammans. Men om de vill dra till ett framtida rivningsområde är det en annan resa, sade han. Martin Ivert visade också upp en oväntad skojfrisk begåvning inför Bodens Rotaryaner.
Skrattsalvorna ekade vid ett flertal tillfällen. Exempelvis:
- Jag vill bara påpeka att jag började 2002 i företaget, sade han och visade grafik över hur vinsten började raka i höjden efter det året.
- Biskopen som blev påve bytte namn till Benedictus. Jag skulle då bli Magnetitus, tyckte han till en bild av ett järnmalmsblock, Kirunas guld, magnetit.
Järn billigare än mjölk
- Vi har en bit att gå fortfarande, ansåg han om järnmalmspriserna. Järnmalmen kostar 60 öre per kilo, mjölken sju kronor. Och det är ju bara en ko och litet gräs.
Nå, det blev naturligtvis mest fakta om gruvnäringen. Och om LKAB:s konkurrenter, bland annat från Australien.
- Detta är våra konkurrenter. De bryter malm ovan jord och har sju kilometer långa tåg, tio gånger längre än våra. Det innebär att vi i vardagen måste gneta, gneta, gneta och långsiktigt sköta vår kostnadseffektivitet. Annars får vi problem framöver.
Martin Ivert tog också upp Kinas enorma tillväxt.
Indien nästa
- Vi tror att nästa land som växer från järnmalms- och stålperspektiv är Indien. De är stor malmexportör, men har diskuterat att lägga exporttullar. De exporterar till Kina, men behöver sin malm inom landet. Detta kommer att skaka om marknaden och medföra att prisnivån kommer att ligga på en hög nivå lång tid framöver.
Kina ökar sin malmimport varje år med 60 miljoner ton.
- Det är som tre LKAB. Vi kan inte hänga med där. Andra får ta hand om detta. Men då blir vi lämnade i fred i Europa, vilket innebär att vi är överbelagda i dag.
Kina förlorare
Kuriren fick en kort intervju efteråt. Diskussioner om löneförhandlingarna var dock bannlysta.
Martin Ivert kommenterade prisnivån på järnmalm efter avtalet mellan tyska stålverk och brasilianska järnmalmsproducenten CVRD. Plus 19 procent för fines, finkrossad malm eller slig, och minus tre procent för pellets. För LKAB stundar förhandlingar i skuggan av detta.
- De stora förlorarna är Kina. De importerar mycket slig, medan européerna kör pellets.
Vad säger du om nya Kiruna. Politikerna verkar rätt splittrade och tvehågsna?
- Vi upplever det så också. Men nu ska vi bilda en grupp tillsamman om centrumbildningen och visionen. Att skjuta beslutet framåt betyder egentligen inget på kort sikt för LKAB. Det primära och akuta är järnvägsdragningen.
fakta
För Kirunas framtid när sprickbildningen breder ut sig är placeringen av nya delarna av staden en viktig fråga. LKAB:s vision är att förlägga nya Kiruna åt nordväst eftersom risk finns för att sprickbildningen på lång sikt kan nå det andra föreslagna området mot öster. Politikerna är splittrade där några pekar österut, trots LKAB:s farhågor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!