Bodensarna köpte husbilen 2008 för 760.000 kronor.
Bilen var av årsmodell 2008. Tyget till möblerna i bilen började dock noppa sig efter två veckor.
Dyr bil, dåligt tyg, resonerade paret som tyckte att hela bilen såg vanvårdad ut. De anmälde saken till Allmänna reklamationsnämnden med krav på att allt tyg i bilen skulle bytas ut.
Nej från företaget
Bilfirman motsatte sig kravet. Ett polyestertyg kan
ibland stöta i från sig överskottsfibrer i form av noppor, menade företaget. Nopporna är möjliga att ta bort med en noppmaskin eller noppskärare, en åtgärd som inte försämrar tyget. Nopporna var en möjlig följdverkan av egenskaperna hos polyestertyget, resonerade säljaren.
Efter att nämnden studerat fotografier av tyget rekommenderas firman att genast och gratis byta ut tyget på inredningen i husbilen. Nopporna fanns i en sådan mängd att de översteg vad en konsument med fog kan räkna med vid ett köp.