Under drygt ett år har Vattenfall försökt sälja fastigheten, men det har varit trögt. Fast det var innan personer vid fyra företag från både Jokkmokk och Porjus slog ihop sina huvuden.
Något som utmynnade till en affärsplan som innebar att inte bara ha en traditionell hotellverksamhet utan mycket mer.
- Det kommer att bli en stor bredd på utbudet, jag kan inte berätta allt nu, det tar för lång tid, säger Susan Granström och skrattar.
Smygstart
Det är nästan så hon inte har tid att prata. Hon förklarar att det är massor att göra innan verksamheten drar igång, vilket görs under Jokkmokks marknad i början av februari.
- Det blir en liten smygstart, men sedan är det mycket mer som måste fixas.
Hon är en av ägarna genom sitt företag Eudo konsult AB. De övriga är Bo Nordströms Däck, Porjus Allehanda och Hägglunds & Granström AB.
Köpet klart
Susan Granström berättar att köpet blev klart den här veckan. Och nu kan de på allvar börja sätta sina planer i verket.
Det är redan klart att hotellet ska erbjuda frukost från fem på morgonen, allt för att de som passerar förbi Porjus och även ortsbor ska kunna börja sin dag där. Dessutom blir det luncher och restaurangen kommer att vara öppen kvällstid.
- Något nytt blir att vi även ska ha ett kafé i hotellet.
Förutom det här finns det massor av andra planer: pubaftnar, musikunderhållning, föreläsningar, hälsa, konst och upplevelsepaket.
- Vi kommer att samarbeta med andra företagare både lokalt och från övriga Sverige som kan komma hit och göra sin grej, allt ska vi inte arrangera själva.
Hjärtat
Porjus hotell ligger drygt fyra mil norr om Jokkmokk på vägen mot Gällivare.
Den gula byggnaden är lite av hjärtat på orten. Som nämnts har det inte varit någon verksamhet där under lång tid - de 22 rummen har stått tomma. Något det nu ska bli ändring på.
- Det blir ingen större skillnad för oss övriga tre delägare, vi kommer att fortsätta driva våra andra bolag som vanligt, det blir Yvette Nordström, Porjus Allehanda, som nu flyttar i stort sett hela sin verksamhet till hotellet.
Delägarna har olika branschinriktningar och med det skilda kontaktnät. Detta ska enligt Susan Granström kunna bidra till att verksamheten hela tiden ska sträva framåt.
- Vi tror stenhårt på en framtid för hotellet.