Höjda avgifter slår hårt mot industrin

Höjda banavgifter för järnvägstransporter är att vänta.Fram till 2020 ökar avgifterna totalt med sex-sju miljarder kronor.Räkna med större kostnader för transport av malm, papper/massa och stål.

TUNGT. Länets tunga industri får räkna med högre transportkostnader närmaste årtiondet.

TUNGT. Länets tunga industri får räkna med högre transportkostnader närmaste årtiondet.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2011-05-27 06:00

Att banavgifterna ska höjas är klart. Regeringen vill öka intäkterna för att få mer pengar till drift och underhåll, att skapa ett bättre järnvägssystem. En höjning fram till 2012 är beslutad, fast rätt måttlig. Därefter är nivåerna än så länge mer oklara.

En rapport från Trafikverket med nationalekonomen Anders Ljungberg som ansvarig projektledare har studerat effekterna av vad som händer när man höjer avgifterna på längre sikt, fram till 2020.

Snitthöjning
Enligt regeringens direktiv ska banavgifterna totalt ha dragit in 15,6 miljarder kronor under åren 2010-2021. Det motsvarar en snitthöjning per år på 500-600 miljoner kronor.

-  Internationellt sett är de svenska banavgifterna mycket låga, konstaterar Anders Ljungberg. Och banavgifterna är en ganska liten del av transportkostnaderna.

Höjningar
Höjningarna slår olika beroende på vad som färdas på spåren. Sett enbart till inrikes järnvägstransporter - många varugrupper korsar ju Sveriges gräns - höjs transportkostnaden för järnmalm med nästan nio procent, stålprodukter med drygt sju procent och papper/massa med 8,75 procent på grund av banavgifterna. Detta räknat fram till 2020.

-  Järnmalm är tungt att transportera och ligger i tågläge hög, kommenterar Anders Ljungberg.

Långsiktigt
I rapporten framkommer att näringslivets ökade transportkostnader inte självklart slår mot den långsiktiga konkurrenskraften, enligt nationalekonomiska teorier. Anledningen kan sökas i de rörliga växelkurserna.

-  Ja, i alla fall rent teoretiskt sett blir det så. Men på kort sikt påverkar det. Höjs banavgifterna får det effekter för dem som transporterar gods och för näringen.

Persontåg
Höjda banavgifter för persontrafiken gör att resandet minskar, vilket i sin tur kan härledas till höjda biljettpriser.

-  Men en snittresa för X2000 skulle bara öka med 14 kronor, ganska litet för en resa som kanske kostar 340 kronor.

Persontransportörerna har bättre marginaler är godsoperatörerna. Förstnämnda skulle därför kunna ta ut ökade banavgifter på annat sätt än med höjda biljettpriser.

-  Godsoperatörerna lever på marginalen. Höjda banavgifter måste betyda ökade transportpriser.

Balans
I viss utsträckning kan transporter komma att flyttas från järnväg till väg i skuggan av dyrare transporter på spåren. Där tittade projektgruppen bakom rapporten på olika metoder för en återställning av balansen genom någon form av avgifter eller annat för vägtransporter.

Banavgiften består av olika delar och betalas av tågoperatörerna till Trafikverket. Bland annat ingår en spåravgift som baseras på antal körda tonkilometer och en tåglägesavgift. Den har antal tågkilometer som grund med högre avgift på sträckor med högre kvalitet och vissa fall begränsad kapacitet, kallat tågläge hög. Ett annat exempel är att man betalar för utsläpp från trafiken och en olycksavgift. Särskild taxa för persontrafik utgår också.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!