Het debatt om travbaneleden

På tisdagskvällen hölls ett möte om Travbaneleden. Ansvariga på plats fick uppleva ett massivt motstånd mot planerna. Ett motförslag presenterades.

OMPRÖVNING. Göran Hedberg (NS), ordförande i miljö- och byggnämnden, lämnade öppningar för att tänka om. Lena Goldkuhl i Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan tog tacksamt emot.

OMPRÖVNING. Göran Hedberg (NS), ordförande i miljö- och byggnämnden, lämnade öppningar för att tänka om. Lena Goldkuhl i Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan tog tacksamt emot.

Foto: Håkan Zerpe

Boden2010-06-05 06:00
Enligt de planer som finns ska en rondell byggas i korsningen väg 97 - Travbaneleden, vid 97:ans södra infart just innan travbanan.En tänkt andra etapp är att förlänga Travbaneleden österut med en viadukt under Malmbanan och med anslutning till Gamla Lulevägen på Torpgärdan. Syftet är att förbinda industriområdena på båda sidor om Malmbanan och minska trafiken på Gamla Lulevägen.Bistert
150 intresserade hade samlats i gröngräset där vägen ska gå. Nästan folkfest, men en sådan med bistra förtecken. Majoriteten av mötesdeltagarna var tvärt emot leden och Aktionsgruppen för ett attraktivt Torpgärdan fyrade av salvor. -  Korsningen med järnvägen vid Hermelinsgatan stängs om leden byggs. Då har vi all trafik, även tung, till Brännkläppen och Norrbyarna genom Torpgärdan, argumenterade Lena Goldkuhl i gruppen.Beräkningar
Olle Lindström (M) hänvisade till de beräkningar som gjorts av trafikmängder. Han aviserade förändringar på gamla Lulevägen för att minska den tunga trafiken. Kommunalrådet sade sig inte vara speciellt orolig för negativa följder av bygget.-  Nej, du bor ju inte här, sade Erik Kummu. Men vi är oroliga och ni som beslutar tänker inte på oss.Alla partier var inbjudna. Olle Lindström pratade varmt om leden, Kristdemokraterna och Centern var positiva. Sjukvårdspartiets Göran Hedberg lämnade öppningar för omprövning, Vänsterpartiet var emot liksom Socialdemokraterna.-  Vi har ju flyttat industriområdet till gamla A 8-Ing 3 området, påpekade Torbjörn Lidberg (S) och ifrågasatte behovet att att knyta ihop industriområdena på ömse sidor av Malmbanan.
Aktionsgruppen lämnade ett eget förslag. Här är det i korthet:Gång- och cykeltunnel under järnvägen vid den nu befintliga nära Renvägen.Säkra övergångsställen på Gamla Lulevägen.Viadukt i stället för dagens plankorsning Hermelinsgatan-Malmbanan.Gång och cykelväg från Travbanan till industriområdet Torpgärdan Västra.Skoterled vid Nylandsbäcken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om