Under 2015 har det skett stora förändringar inom hemtjänsten. Antalet beviljade timmar hos äldre som bor hemma har minskat avsevärt.
– Nu ligger vi i nivå med andra jämförbara kommuner, säger Catharina Liljeholm, chef för socialförvaltningen.
Samtidigt har politikerna efterlyst undersökningar av kvaliteten.
Vid socialnämndens sammanträde på tisdagen skulle resultatet av enkäterna presenteras.
Karin Söderberg, verksamhetschef för hemtjänsten, tvingades konstatera att svarsunderlaget var så litet att det inte går att dra några slutsatser.
Av 520 utskickade pappersenkäter kom 105 in, varav tolv av de som svarade hade kommunal hemtjänst.
– Det kan bero på att enkäten från Socialstyrelsen kom i april med liknande frågor. Vår enkät skickades ut i september, säger Karin Söderberg.
För att komma tillrätta med den låga svarsfrekvensen ska nu socialförvaltningen utarbeta förslag. Ett kan vara att använda brukarråd som kan komma med synpunkter.
Det genomförs både en lokal undersökning av kommunen och en över hela riket som Socialstyrelsen ansvarar för.
I riksenkäten visade det sig trots allt att kunderna i Bodens hemtjänst uppgav att de får bra bemötande av personalen, att de har förtroende för personalen och de anhöriga tycker att samarbetet med personalen fungerat bra. Däremot konstaterar Socialstyrelsen att det finns en koppling mellan upplevd trygghet och förtroende för personal. I det fallet har det skett en försämring med två procentenheter jämfört med 2014.
Frågan är också vem som fyller i enkäten. Om det är kunden själv eller en anhörig. Socialstyrelsen har sett att svaren tenderar att bli positivare om det är en anhörig som fyller i enkäten.
Det nya systemet med att bevilja kunder tjänster och inte tid har förutom att beviljad tid krympt avsevärt, även medfört att det dels finns för mycket personal i organisationen, dels att det blivit schemaförändringar.
– Det kan vara orsak till att någon kan ha fått måltider för tätt, säger Karin Söderberg, som ett svar på en fråga från Egon Palo (M), som läst en insändare från personal som berättade om lunch klockan tolv och middag vid 14.45 för brukare.
– Så är det inte längre, sa Karin Söderberg.
Socialnämnden beslutade att i juni nästa år ska förvaltningen ha åstadkommit alternativ på hur kvaliteten i verksamheterna kan mätas.