Bråttom med järnvägen om stålet ska fraktas från H2GS

Ett antal förmögna svenska familjer har valt att investera i byggandet av järnvägen mellan det nya stålverket H2 Green Steel och väg 97.

Daniel Kronheffer från Polar Structure medverkar på konferensen Demo North Summit 2024 i Kulturens hus.

Daniel Kronheffer från Polar Structure medverkar på konferensen Demo North Summit 2024 i Kulturens hus.

Foto: Ulrika Vallgårda

Boden2024-05-21 10:15

Totalt uppgår investeringen till en miljard kronor och det är investmentbolaget Polar Structure med bas i Stockholm, som ligger bakom satsningen.

Utan en ny järnväg på fem kilometer kan H2 Green Steel inte få ut sitt stål på marknaden och nu är det bråttom. Än så länge syns bara grävmaskiner som är i farten, men om ett och ett halvt år, närmare bestämt 1 januari 2026, måste tågen börja rulla. 

undefined
Än så länge syns bara markarbeten, men om 1,5 år ska tågen rulla på den nya järnvägen.

– Vi satte spaden i jorden för två månader sedan, berättar projektchefen Daniel Kronheffer från Polar Structure när han deltar i ett panelsamtal i konferensen Demo North Summit 2024 i Kulturens hus på onsdagen.

undefined
Daniel Kronheffer från Polar Structure medverkar på konferensen Demo North Summit 2024 i Kulturens hus.

Drygt 100 personer ska vara med och bygga, men än så länge har de bara hunnit börja röja undan träd för att skapa byggvägar och dra in vatten till området där byggbarackerna ska stå.

Polar Structure är aktiebolag bildat 2018. Det investerar framförallt i hållbar infrastruktur och energi och äger exempelvis Rikskombiterminalen som är en omlastningsterminal i Sigtuna samt ett antal järnvägsdepåer runtom i landet berättar Daniel Kronheffer.

Tobias Emanuelsson heter vd:n, Karim Salim Sahibzada är styrelseordförande och Filippa Reinfeldt en av de som sitter i styrelsen.

När bolaget vann Bodens kommuns järnvägsupphandling ifjol blev konstruktionen sådan att Polar Structure gick in som ägare till 91 procent i nystartade Boden järnväg AB, medan Bodens kommun äger nio procent.

De anställda i Polar Structure bygger ingenting själva.

– Vi är en slimmad organisation på 14 personer och inga byggexperter, men vi har väldigt många andra aktörer som vi arbetar med. 

Sweco är anlitat som projektör och gör ritningarna, Peab som byggentreprenör och även Infranord, en leverantör inom järnvägsentreprenader, är involverat. När det gäller mark- och vägarbeten tar man in lokala konsulter med expertkunskap.

– Vår bit är att styra och ansvara för alltihop och att finansiera det, säger Daniel Kronheffer.

Polar Structure äger ett antal portföljbolag, varav ett är börsnoterade Train Alliance.

– Där har vi vår spetskompetens när det gäller järnväg – även i det här projektet.

undefined
Polar Structure ansvarar både för väg- och järnvägsbygget ut till Norra Svartbyn.

Pengarna som Polar Structure har att röra sig med är vad man kallar "svensk familjekapital".

– Det är ett mindre antal förmögna familjer som har lagt in pengarna, familjer som har mycket kapital och inte vill ha tillbaka pengarna idag, utan investerar långsiktigt. 

Han vill inte avslöja vilka det handlar om. 

Investeringen ligger på cirka en miljard kronor.

– Vi skriver ett avtal med H2 som betalar för att nyttja järnvägen, så på så vis tjänar de på affären.

undefined
Daniel Kronheffer vid Polar Structure berättar om järnvägsinvesteringen i Boden.

Upphandlingen som de vann innehåller flera delar: Att bygga väg och järnväg mellan väg 97 och stålverket samt att finansiera, äga och drifta järnvägen under 25 år. 

Vägen finansieras av kommunen, men eftersom den går parallellt med järnvägen ger det samordningsvinster att samma byggherre och entreprenör sköter båda projekten.

Polar Structure kommer däremot inte att köra tågen, endast se till att järnvägen fungerar. 

– H2 Green Steel bestämmer vem som ska köra tågen.

undefined
Polar Structure bygger järnvägen mellan väg 97 och H2 Green Steel.

Ett av upphandlingskriterierna var att hjälpa till att utveckla Boden Industrial Park genom att tillsammans med kommunen försöka locka dit flera aktörer som vill etablera sig där.

– Där har ju vi och kommunen ett gemensamt intresse, för det gör att det blir mer trafik och mer som händer.

Till att börja med har Polar Structure tillsammans med Bodens Energi och Vattenfall planerat att starta en stor batteripark i området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!