Hård kritik mot vägförslag

Staten vill göra allmänna vägar till enskilda.
För fastighetsägare längs Åkerholmsvägen i Boden skulle det mest innebära trubbel.
? Det skulle bli en katastrof, säger ordförande i Åkerholmens vägförening, Assar Gyllroth.

BODEN2003-07-14 06:30
År 2001 kom näringslivsdepartementet med ett förslag om att allmänna vägar ska bli till enskilda vägar. Syftet är att främja en samhällsekonomisk och rationell väghållning där kostnaderna halveras från 22 kronor till 11 kronor per vägmeter. Förslaget är under utredning och enligt Assar Gyllroth är utredningen inte realistisk.<br> ? Det är grundat på ett allt för stort bristfälligt underlag, säger han.<br>Summa sumarum av departementets förslag är att i hela landet ska 1.000 mil av det statliga vägnätet överföras till enskild väghållning. <br>I Bodens kommun handlar det om 30 mil.<br>Gillar inte förslaget<br>Mark- och fastighetsägare längst Åkerholmsvägen är inte förtjusta i förslaget. I dagsläget handhar de 5,3 kilometer enskild väg. Om departementets förslag går igenom utökas deras vägansvar till cirka 25?30 kilometer. <br> I lördags hölls årsmöte och vägfrågan var upp till diskussion. Ett flertal personer och företrädare från Statträsk vägförening och Brännberg hade samlats. Alla var de överens.<br>En katastrof<br> ? Om vägen övergår till enskild blir det en katastrof. Vem ska sköta den, vi har inte ens redskapen som krävs. Var får vi tag på folk som vill vara med i den styrelsen, säger Assar Gyllroth och tillägger att det krävs goda juridiska kunskaper för att kunna driva vägen.<br>För Sveaskog är också vägfrågan av vikt. Med på mötet var vägansvarig för Sveaskog Älvsbyn, Martin Osbäck.<br> ? Vi har stora marker som är svåråtkomliga för oss, speciellt under barmarkstid. Åkerholms-vägen får vi bara nyttja vintertid då marken är tjälen, säger Martin Osbäck.<br>Föreslår nybrytning<br>Att inte kunna transportera virke sommartid då virket är som mest värdefullt innebär en förlust på ungefär 15?50 kronor per kubik.<br>Martin Osbäck hade dock ett förslag, att göra en nybrytning, en sträcka på cirka två kilometer längs Åkerholmsvägen samt en upprustning av ytterligare en vägbit till Harads. Åkerholms-vägen skulle då bli en genomfartsväg vilket innebär ett högre krav på trafiksäkerhet och farbarhet. <br>Förhoppningen är då att läns-styrelsen måste ta hänsyn till andra kriterier.<br> ? Fast det innebär en omväg för oss på cirka tre mil, dessutom är det dyrt. Om allmänna vägar blir till enskilda blir det en dödsstöt för inlandet, säger Martin Osbäck.<br>Han tillägger att Åkerholms-vägen inte är den enda vägen som Sveaskog har problem med, utan det är likadant i hela länet. <br>Orsaken är hur industrierna förändrats till att nästan inte ha några lager.<br> ? Även om det regnar elefanter ska virket in, vägnätet far väldigt illa. Jag hoppas att hela utredningen försvinner, säger Martin Osbäck.<br>Vägmötet slutade i enighet, bland annat bestämdes följande:<br> Kämpa för att allmänna vägar ska förbli allmänna, samt få Åkerholmsvägen upprustad till minst bärighetskraft två.<br>Om vägen ändå blir enskild:<br>Slå ihop bygdens vägföreningar till en enda. Kräva förhöjt statsbidrag, rusta upp bärighets-kraften på vägen till minst en tvåa innan den blir enskild.<br><br>ingela.rasimus@kuriren.com<br>0921/539 13
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om