Här vill Banverket sätta stopp för överfart

Banverket vill stänga flera små järnvägsövergångar efter Haparandabanan mellan Boden och Morjärv.

BODEN2005-05-14 06:30
Först prövas tre övergångar vid Niemisel. En på vägen till stugområdet Sandviken vid Degersel med 20-talet stugor. <BR>? Omöjligt, vägen kan inte stängas, säger stugägare Lars-Gunnar Lehto, Luleå. <BR>Banverket har ansökt om att flera rättigheter till järnvägsöverfart ska slopas efter Haparandabanan i samband med upprustningen av bandelen.<BR>&nbsp;? Vi vill ha ökad säkerhet efter banan. Därför har vi ett program för att få bort en del små järnvägsöverfarter, uppger informationsansvarig Hans Gothefors vid Banverket.<BR>Först ska överfartsrättigheter prövas för att se om det senare går att stänga överfarterna.<BR>Samtidigt prövas om det går att ordna ersättningsvägar eller andra ersättningslösningar. Skulle det inte gå att ordna godtagbara ersättningsvägar så torde både järnvägsöverfarten och rättigheterna för berörda sak-ägare att kvarstå. Lagen ger ett starkt skydd åt servitutsägarna.<BR>&nbsp;? Folk ska inte behöva ta helikopter för att komma fram, säger förrättningslantmätare Mats Rundqvist vid Lantmäterimyndigheten i Luleå. Han håller i trådarna för Banverkets begäran om fastighetsreglering och anläggningsåtgärd för att upphäva överfartsrätter och utföra ersättningsvägar.<BR>Ännu inga förslag<BR>På måndag hålls ett första lantmäterisammanträde för tre järnvägsövergångar varav en med ljud- och ljussignaler finns efter vägen till det stora stugområdet i Sandviken någon kilometer från Niemisel där det också finns en badplats.<BR>&nbsp;? Sammanträdet är en information där berörda kan diskutera frågan. Det finns inget förslag. Senare tillsätts troligen en arbetsgrupp med sak-ägare, en sakkunnig i vägfrågor från Skogsvårdsstyrelsen och banverket, berättar Mats Rundqvist.<BR>Arbetsgruppen ska ta fram ett förslag på väglösning och senare i höst ska ett nytt sammanträde hållas.<BR>&nbsp;? Hittar vi inte ett hållbart förslag är det Lantmäteriet som slutligen utreder och beslutar i frågan, men finns ingen ny bra lösning blir järnvägsövergången kvar, säger Mats Rundqvist.<BR>Komplettera med bommar<BR>Enligt Hans Gothefors ska Banverket söka hitta bra lösningar för såväl Banverket som berörda sakägare.<BR>&nbsp;? Antingen hittar vi en lämplig ersättningsväg eller annan form av ersättning om en järnvägs-övergång stängs. Skulle det inte gå att genomföra får vi kanske komplettera med bommar vid övergången då säkerheten går främst, säger Gothefors.<BR>Stugägarna i Sandviken vid vattnet Degersel står frågande till informationen inför lantmäterisammanträdet.<BR>&nbsp;? Jag förstår ingenting av vad de vill, men de kan väl inte stänga av vägen, säger svensk-läraren Lena Lagerqvist på Öland, som har sommarstuga i Sandviken liksom flera av hennes släktingar.<BR>Samma tongångar kommer från andra stugägare.<BR>&nbsp;? Det är omöjligt att stänga av järnvägsövergången till vårt stug-område. Det skulle bli oerhört dyrt att bryta en ny väg då det är vatten runt omkring, säger revisor Lars-Gunnar Lehto, Luleå, som har en stor stuga i Sandviken som han och frun Barbara besöker på helgerna sommar som vinter.<BR>Lehto vet inte om han ska gå på sammanträdet.<BR>&nbsp;? Men att ordna en vettig ersättningsväg är betydligt dyrare än att sätta bommar vid järnvägsövergången, säger Lehto.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om